Vasúti képriport – 2025/4.


Itt a tavasz! Az egyre barátságosabb hőmérsékletek és az elő-előbújó nap egyre több vasútbarátot csábít a sínek mellé, ami meglátszik a rendszeres és alkalmi közreműködőinktől kapott fényképek mennyiségén is. Az elmúlt hetek legjelentősebb történése vasútbaráti szemmel a miskolci csapat által Paksra közlekedtetett különvonat volt, amiről külön cikkben is beszámoltunk, de ezen kívül is történt egy s más a magyar vasúton: lezárták a biharkeresztesi határátmenetet, új mozdonyok érkeztek hazánkba próbafutásra, és forgalomba állt az első matricás Astride is, amiről szintén hírt adtunk. Mostani válogatásunkban ismét bőséges képanyagot mutatunk olvasóinknak az ország minden tájáról. Jó nézelődést kívánunk!

Szolgálati közlemény: az egyszerűbb és átláthatóbb kommunikáció érdekében kérjük, hogy a következő válogatásba szánt fényképeiteket a szerkesztoseg[kukac]uuuuu[pont]hu címre küldjétek. Köszönjük!

Kevesen fogadtak volna arra, hogy 2025-ben még bővülni fog a Szilit üzemeltető vasútvállalatok listája, pedig ez történt: március elején munkába állt a Kárpát Vasút színeiben a kicsinosított 1314-es Szili. Az egykori székesfehérvári gépet még 2022-ben vásárolta meg a Kárpát. Novák Bálint Kaposvárnál kapta lencsevégre az 1980-as évjáratú mozdonyt
A záhonyi térség forgalma erősen megcsappant az elmúlt negyedévben, már ami az Ukrajnából belépő gabonavonatokat illeti. Érdekességek azonban így is akadnak: Tóth Pál a célállomáson kapta lencsevégre az RCH Fényeslitkéről Miskolcra tartó gyorstehervonatát, amit a 045-ös Szöcske továbbított
A retró 056-os Gigant Agárd megállóhelyen robog át a 864-es sz., Keszthelyre tartó Balaton IC-vonatával (fotó: Vörös Attila)
A 610 103-as pályaszámú Transmontanát MMV-s színekben ismerhette meg a vasútbarátok közössége, amikor 2017-ben, huszonhatodikként kigördült a Softronic krajovai üzeméből. A mozdony 2021-ben a Petrolsped román leányvállalatához került, de egészen 2024 nyaráig nem öltötte magára a vasúttársaság flottaszínét. Greczula Levente László március 13-i felvétele Pécelen ábrázolja a román hatlábút egy Kassáról indult üres tehervonat élén
Közeli rokona a PSP Transmontanájának a március 30-án hazánkba érkezett 481 001-es pályaszámú gép. A mozdony a CFR Călători EU-s forrásokból finanszírozott flottamegújítási programjának első üdvöskéje, de valójában nem „igazi” Monti, hanem egy alapos korszerűsítésen és átépítésen átesett „sima” LE 5100-as. A mozdony modernizációját a Softronic végezte, de érdekes, hogy nem csak ez a cég, hanem a szintén krajovai székhelyű Reloc is épít át mozdonyokat az államvasútnak. Szalinka Gábor Cegléden fotózta a próbázó 481-est március legvégén. Ki tudja, a típus magyarországi engedélyeztetése új lendületet adhat a megfeneklett mozdonycsere nélküli közlekedésnek a magyar–román viszonylatban
A Nohaboknál maradva: a Kárpát 022-es gépe március 20-án Nógrádkövesdre vitt 20 kocsit kőrakodásra. A Szarvasra tartó szállítmányt az utolsó fényekben hozta le Hatvan-Rendezőig Gunhild, Balázs Zsolt az acsai S-ívkombinációban csípte el a vonatot
És ha már tartályok: a CFR Marfă csődje és likvidációja után márciusban egy új vállalat, a Carpatica Feroviar vette át a romániai állami árufuvarozó szerepét és eszközeit. Szenderák Richárd Rómeó egy Kürtösre tartó, 20 Zacns kocsis vonatot örökített meg március 14-én Budaörsön az LTE 029-es Tramójával az élen. A földbeállt cég arculatát viselő kocsik Németországban vannak regisztrálva, valószínűleg a European Rail Rent vállalattól bérlik őket a románok
Március 9-én a 271-es számú eurocity élén szolgálatképtelen lett a ČD 193 293-as pályaszámú Vectronja. A műszaki hiba nem kis bonyodalmat okozott; a forda szerinti visszatérő vonatra, az EC 274-esre az egyébként általában a szegedi oldalban vitézkedő 1010-es Szilinek kellett beugrania. Hosszú idő után tehát újra magyar gépet lehetett fotózni prágai nemzetközi vonat élén, Greczula Levente László Vác előtt fotózta a technológiai okból helytelenben támadó 274-est
Román kisdízelek rulez! Az imént látott Kiskutya távoli rokonával, a remotorizált Mk45 2002-essel futott össze Vörös Attila Jánoshegyen – hétfői üzemszüneti napokon nem ritkák a hasonló menetek. Március 24-én balesetvizsgálói képzést tartottak a hegyen, ehhez asszisztált a Ledehás
Golop után galoppol a 369-es Bézé Tóth Pál felvételén
A Tarna folyó hídján csattog át a 328-as Kispiros Szilágyi Péter fotóján március negyedikén. A nyár elején klasszik kisdácsiás(!) különvonat fog közlekedni a kisjászi vonalon, melyről részletesebben itt tájékozódhattok
Tavaszi nagytakarítás Rákos és Kőbánya felső között! Szilágyi Péter a körvasúton keresztül Ferencvárosból Nyugati pályaudvarra igyekvő mizsei szerelvényvonatot örökítette meg március 17-én a kipucolt bevágásban, extrém időjárási körülmények között