V-ge van, kicsi: nem lett
nagy a V-Híd Cargo


Szomorú tartalmú körlevelet kaptak pénteken a V-Híd Cargo munkatársai: a cég alapos leépítésbe kezd, kicsit több, mint két év után lelép az árufuvarozási piacról, és már csak az építési forgalomban vesz részt a továbbiakban V-Híd Vagyonkezelő Kft. néven.

Szintén nyesnek egy nagyot a munkavállalóknak járó juttatásokon: megszűnik az eddigi 30 százalékos bérpótlék, és túlórapénz sem lesz – mivel várhatóan túlóra sem lesz.

Ez azt jelenti, hogy a vállalat a továbbiakban a cégcsoport által elnyert kivitelezési munkákhoz – vasútépítésekhez, felújításokhoz – szükséges anyagvonatokat továbbítja majd,

más forgalmaitól viszont elköszön a társaság.

A kevesebb feladathoz kisebb mozdonypark is elég, így a bérelt gépeket visszaadják, a fölöslegesen maradt saját eszközöket pedig megpróbálják eladni.

A V-Híd Cargo a működése során az alábbi mozdonyokkal dolgozott (kivéve néhány 450-est, amik csomagban érkeztek és egy métert sem gurultak a cégnél):

  • Saját villanymozdonyok: 431 310, 431 338, 450 001, 450 002, 450 003, 450 004, 450 005, 450 006, 450 007, 450 008, 450 009
  • Bérelt villanymozdonyok: 185 637, 185 638, 186 356, 186 361, 187 520, 187 521, 187 523
  • Saját dízelmozdonyok: A21 033, 439 010, 628 069, 628 104, 628 108 (628 532), 628 178, 628 230, 629 001, 648 101, 648 102, 659 001, 659 002
  • Bérelt dízelmozdonyok: 648 103, 2M62U 0268A, 2M62U 0268B, 2M62 0279B, 2M62 0345A, 2M62 0345B, 2M62 0378A, 2M62 0718B, M62 1358

A gépek egy része az erős használat, balesetek és munkavállalói mulasztások miatt (legalábbis az említett levél szerint, ld. alább) tartósan szolgálatképtelen, többükről végleg le is mondtak: az angol villanygépekkel és a Kisdácsiával már nem számolnak, és van egy balesetes Ludmilla is, ami kényszerűen áll.

Nem sikerült az áttörés a V-Híd Cargónak

A V-Hídnak összesen két Szilije marad a drót alatti munkákhoz, a dízeles vonalakra pedig hat Szergej, egy Ludmilla és egy Melák. Érdekes kérdés, hogy ezekkel hogyan tudják majd kielégíteni a megmaradó forgalmak járműigényét. A cég mozdonyai eddig rendszeresen felbukkantak az ország legkülönbözőbb részein: a 150-es vonal felújítása alatt Ferencváros és a BILK között továbbítottak tehervonatokat, de gyakran vittek kővonatokat Tállyáról, Nógrádkövesdről és Szobról a Debrecen környéki vasútépítésekhez, valamint a 120-as és a 150-es vonal átépítéséhez is. A V-Híd dízelei gyakori vendégnek számítottak Uzsabányán és Lábatlanban is, a villanygépekkel – elsősorban a bérelt Traxx-okkal – pedig a gabonás bizniszbe is megpróbált beszállni a cég. Mindebből tehát az anyagvonatozás és esetleg a konténerezés marad.

A gabonavonatok mennek, a Szilik maradnak. Prohászka Csaba Kelenföldön fényképezte le a V-Híd két V43-asát egy Gyékényesről érkező üres szerelvénnyel

A V-Híd Cargo 2022 őszén nagy lendülettel lépett a piacra, hogy a zsírosnak tűnő vasúti árufuvarozás tortájából is kihasítsa a maga szeletét. Ezen a piacon viszont kiélezett verseny zajlik: a folyamatosan romló állapotú infrastruktúra és a növekedő hálózat-hozzáférési és személyzeti költségek miatt a vasúttársaságok szinte minden fuvarért ölre mennek, egy-egy jobban fizető üzletért nem ritkán éveken keresztül egyezkedve a befolyásos külföldi megbízókkal. Hiába az ütőképes bérelt járműflotta, úgy tűnik,

a V-Híd ezt a piacot nem tudta leuralni,

nem mintha ennek lett volna realitása.

„Tortavágás következik!” A vasúti árufuvarozás piacából végül nem sikerült nagy szeletet kihasítani Mészáros Lőrincéknek

Az említett körlevél egy ponton igen vészjósló hangulatúvá válik, ahol a mozdonyok szolgálatképtelenségeit taglalja. A levélíró állítása szerint számos esetben emberi mulasztás okozott drága meghibásodásokat, így február elsejétől ezek költségét mérlegelés nélkül hárítják a járművet használó munkavállalóra. Mivel a mozdonyokban eső kisebb kár javítása is jelentős összegű lehet, a mozdonyok nagy része pedig koros és elavult, ugyancsak kérdéses, hogy a bérpótlék és túlórapénz nélküli munkakörnyezetben ki fog kitartani a cég mellett.

Az említett levél teljes szövege: