Vasúti képriport – 2025/10.


Bobók, Szlovákiába induló Bézék és próbavonatok tömkelege legújabb válogatásunkban – ezúttal is megéri kattintani!

Hosszú idő után új kiadással jelentkezik népszerű rovatunk, a Vasúti képriport! Két hónap képanyagát öleli fel mostani válogatásunk: közreműködőink augusztus végétől október végéig készült képein egyszerre elevenednek meg a nyárutó és az ősz legérdekesebb vasúti pillanatai. Mindig örömmel vesszük képeiteket – ha van olyan fotótok, amit szeretnétek viszontlátni a következő válogatásunkban, küldjétek el nekünk a szerkesztoseg[kukac]uuuuu[pont]hu címre!

Személyes ügyek

Augusztus végével fellélegezhettek a vasúti dolgozók: a balatoni főszezoni menetrendet felváltotta az utószezoni. A MÁV Személyszállítási Zrt.-nél újabb bérelt, használt Vectron mozdonyok álltak forgalomba. Szeptember 12-én Magyarkútnál kisiklott egy személyvonat, ami azóta is tartó pályakizárást okozott. Néhány nappal később majdnem sikerült az eredeti ütemezés szerint visszaadni a forgalomnak az egy hónapon át zárva tartott Keleti pályaudvart. Október elején Nyíregyháza helyett Sátoraljaújhely felé indult tovább Mezőzomborról a Tokaj intercity vonat. Október 19-től – az ígéretek szerint ideiglenesen – szünetel a vonatközlekedés a Nagykerekit Debrecennel összekötő mellékvonalon.

Gyülekeznek a fellegek a 106-os vasútvonal felett. Az előtérben a 194-es Bzmot vezetésével csattog az egyik délutáni pocsaji személyvonat Balázs Zsolt október 16-i felvételén
Északabbra, a 94-es vonalon csak néhány napra váltotta gumikerék a vasat: szeptember 22-től 26-ig Edelény és Tornanádaska között dolgoztak a pályán teljes kizárás mellett. Láber Attila felvételén a vágányzár előtt jellemző remot Dácsia plusz kispakli, Bd összeállítású vonat robog a festői tájakon vezető, vízzsákoktól hemzsegő vonalon Szendrőládnál
Az utószezoni menetrenddel a Nohabok is búcsúznak a Balatontól – az idei évre legalábbis. A képen a főszezonban Tapolca és Balatonfüred között M61-es vontatással közlekedő 1973-as számú Csabai Tekergő duruzsol Badacsonytördemic előtt augusztus 24-én. A 019-es mögött hidegen utazott vissza Budapestre a 001-es gép

Különleges menetek

A válogatásunk által felölelt kéthónapos időszakban sem unatkoztak a pályavasút rendkívüli küldeményekkel foglalkozó szakemberei, hiszen a szokásosnak mondható, matuzsálemi korú különleges járművek mellett egy sor nem hétköznapi menet is közlekedett a magyar sínpályákon. Következő blokkunk ebből ad ízelítőt.

Zólyomba emigrált a 297-es és 165-ös Bzmot. No nem véglegesen: a két motorkocsi információink szerint a ZOS Zvolen műhelyében fog megújulni. A Bézéket a Kárpát Vasút Jenbachere húzta el Balassagyarmatról Párkányig, a képen Mohorán robognak a motorkocsik szeptember 22-én
Még 2023. december 30-án siklott ki a 44290 számú tehervonat néhány kocsija Nagymarosnál. A balesetben érintett, súlyosan roncsolódott tartálykocsik mozgatásánál augusztus 21-én az MMV 009-es Kiskutyája segédkezett
Bódvaszilasi vonatkereszt: a gyomírtómenetet vonszoló 3017-es MDmot találkozott egy dácsiás Miskolc–Tornanádaska személyvonattal szeptember 5-én Laczkó Gergely látványos felvételén

Próbavonatok országa

Az elmúlt két hónapban különleges járművek koptatták a hazai sínpárokat: a Westbahn és a Srbija Voz kínai motorvonatai lassan az ország villamosított hálózatának minden szegletébe eljutnak futó- és zavartatási próbák keretében, de a lengyelek EU200-as mozdonya, az Alstom egyik gyári demógépe és a Retrack vadonatúj EffiShuntere is közreműködőink lencséje elé került.

Egyszerű személykocsi-próbavonat halad Cegléden a Szent Márton TRAXX vezetésével augusztus 28-án. A kilenc személykocsi a felszámolás alatt álló Magyar Vagon Dunakeszi Kft. járműjavító üzemében újult meg. A kocsikat délelőtt Szolnokra húzta a TRAXX, majd innen Ferencvárosba vezetett az útjuk a próba keretein belül. A 12-jegyű számok szerelmeseinek: 50 55 2037 314-1, 50 55 2037 500-5, 50 55 2037 521-1, 50 55 2037 544-3, 50 55 2155 700-7, 50 55 2155 713-0, 50 55 2155 714-0, 61 55 8891 101-1, 61 55 2071 018-2 (fotó: Szalinka Gábor)
A szerbek kínai szupervonatai is szorgosan falják a kilométereket. A 001/002 és 003/004-es motorvonatok októberben napokon keresztül pendliztek csatolva Debrecen és Hajdúszoboszló között, de a 001/002 Pincehelyen is járt zavartatási próbák keretein belül. Monostori László szeptember 30-án Dunakeszi-Gyártelep megállóhelynél fotózta a Vasúttörténeti Parkba pihenni visszatérő egyik motorvonatot egy aznapi váci próbakör után
A Lengyel Államvasutak hazai gyártású, EU200 sorozatú mozdonya szeptember végén érkezett Magyarországra. A 016-os háziszámú, 91 51 5370 000-9 pályaszámú fővonali villamos mozdony októberben az 1-es, 30a, 80a és 70-es vonalakon vett részt különféle próbákon, de Dombóvár felé is elvetődött az éj leple alatt, amikor egy tehervonat élére fogták be. Bár a Griffin itthoni megjelenése után olyan pletykák is napvilágot láttak, hogy a menetrendváltástól ez a típus továbbítaná a Báthory EC-ket, információink szerint egyelőre csupán a hazai futásengedély megszerzése érdekében zajlottak a tesztfutások. A típusismereti képzés nem indult el a magyar mozdonyvezetők részére (fotó: Fekete Márk)

Újítanak a románok és a bolgárok is

Miközben itthon 93 használt Stadler motorvonat beszerzéséről jelent meg hirdetmény nélküli, tárgyalásos közbeszerzés, a Pesa és az Alstom folyamatosan szállítja Romániába az újonnan gyártott, 160 km/h végsebességre képes villamos motorvonatait. Az ARF (román vasútreform-hatóság) az országos vasútfejlesztési program részeként a lengyel gyártóval 62 regionális és 29 interregionális, a franciákkal pedig 37 távolsági motorvonatra – tehát összesen 128 új járműre – szerződött. A motorvonatok mellett 39 új Bombardier Alstom TRAXX3 mozdony is érkezik, amelyek közül az első már augusztusban megkezdte futópróbáit szomszédunknál. Az összes jármű ETCS fedélzeti berendezéssel felszerelve érkezik. De nem csak ők, hanem Bulgária is új járművekkel fejleszti vasútját. Az ország április végén 35 interregionális konfigurációjú, hatrészes Coradia motorvonatra írt alá szerződést az Alstommal.

Augusztus 25-én Tatán csípte el az egyik román Pesa Regio160 szállítását Fekete Márk

Különvonati kavalkád

Az ilyenkor szokásos gólyatábori charterjáratok mellett megannyi érdekes különvonatot kaptak lencsevégre közreműködőink!

Egy kis mozdony nagy napja! Szeptember 20-án Sajóbábonyba invitálta a vasút- és Ikarus-rajongókat a Fotósvonat oldal csapata. A miskolci fűtőház megbecsült 1022-es Mazsolája mögé egy klasszikus Bhv-kocsit csatoltak, a különvonatot pedig az ÉMVJ Egyesület két Ikarus autóbusza kísérte. Bozsó Ádám felvétele Sajóecseg határában készült
Zánkán gólyatáboroztak a Semmelweis Egyetem újdonsült hallgatói. A fővárosba szeptember 7-én visszatérő chartervonatukat a villamosított szakaszon stílszerűen az egyetem 250 éves évfordulója alkalmából felmatricázott 470 006-os mozdony továbbította. Az impozáns, tizenkét kocsiból álló szerelvényt Székesfehérvárnál örökítette meg Sándor Dávid

Beindult a répaszezon

Ha ősz, akkor cukorrépa-kampány! A répázás néhány évvel ezelőtt még hazánk legeldugottabb mellékvonalait is képes volt legalább néhány napra visszakapcsolni az országos teherforgalom vérkeringésébe. Napjainkban már fékezettebb habzásúak az események ezen a téren is, de az ország egyetlen működő cukorgyárába, Kaposvárra még így is rengeteg cukorrépás tehervonatot visz a szezonban a Rail Cargo Hungaria. Erről a forgalomról mutatunk pár képet.

Tiszavasváriban cukorrépával megrakott „E”-kocsikkal közelíti meg Hajdúnánást a 313-as remot Szergej október 18-án. A 11 kocsis vasvári elegy mellé itt további 14 kocsit vett fel, hogy azokat Debrecenbe továbbítsa (fotó: Papp Máté)

Nemzeti Csörgővágta Egerben

Az M41-es sorozat barátainak idén ősszel is érdemes volt a 87-es vonalon tartani a szemüket, ahol szilvásváradi nagyrendezvények idején rendszeresen közlekednek mozdonyvontatású vonatok. Az idén október 4-én és 5-én rendezett Nemzeti Vágtára egy csíkos ingavonattal készült a MÁV Személyszállítási Zrt, ami Budapestről szállította az utasokat a lóverseny helyszínére. Az október 5-i döntő izgalmai után az adrenalinra vágyó utasok szórakoztatásáról a 2156-os Csrögő gondoskodott, ami a rendezvény zárásaként szolgálatképtelen lett Bélapátfalva és Szilvásvárad között, órákra elzárva a pályát.

Szarvaskő festői kulisszái között csörög a 2131-es mozdony Eger felé ereszkedve

Nehéz terhek

Döglődés jellemzi a honi vasúti teherszállítási szektort is, de a problémák itt korántsem hevenyek – az egész ágazat van válságban. Létszámleépítések, fizetésképtelenségek szelleme járja be a magyarországi magánvasutak világát. Örüljünk hát a tehervonatoknak, amíg lehet. Válogatásunk végére csokorba kötöttük közreműködőink legjobb, legérdekesebb tehervonatos képeit.

Kakukktojás: gépmenetben robog Budapest felé az RTB Cargo új werbe-Vectronja Teknős András herceghalmi fotóján. A felirat szerint egy tehervonat akár 52 kamiont is ki tudna váltani
A Keleti pályaudvar kizárásához kapcsolódóan megszaporodtak az anyagvonatok a 81-es vonalon is. Greczula Levente László fotóján a Kárpát Vasút 004-es Ludmillája ereszkedik Hatvan felé egy rakott vonattal Jobbágyinál
Bobó a 37-esen! A szokásos Emlékvonatozás esemény előttre is jutott csemege a vasútbarátoknak: a megszokott remot Szergej helyett háromszor is kanizsai remot Bobók dolgoztak a marcali tolatós élén szeptemberben. 18-án kilenc „E” kocsit vitt Marcaliba a 427-es gép farakodásra, a képen Balatonújlaknál robog a tetszetős vonat
Egy igazán színes, őszi képpel zárjuk idei tizedik képes válogatásunkat. Október 14-én a 151-es klasszik Szergejnek is találtak feladatot: az RCH egy impozáns kannavonatot húzott el a hatlábúval Pélmonostorig (fotók: Balázs Zsolt)