Bobók, Szlovákiába induló Bézék és próbavonatok tömkelege legújabb válogatásunkban – ezúttal is megéri kattintani!
Hosszú idő után új kiadással jelentkezik népszerű rovatunk, a Vasúti képriport! Két hónap képanyagát öleli fel mostani válogatásunk: közreműködőink augusztus végétől október végéig készült képein egyszerre elevenednek meg a nyárutó és az ősz legérdekesebb vasúti pillanatai. Mindig örömmel vesszük képeiteket – ha van olyan fotótok, amit szeretnétek viszontlátni a következő válogatásunkban, küldjétek el nekünk a szerkesztoseg[kukac]uuuuu[pont]hu címre!
Személyes ügyek
Augusztus végével fellélegezhettek a vasúti dolgozók: a balatoni főszezoni menetrendet felváltotta az utószezoni. A MÁV Személyszállítási Zrt.-nél újabb bérelt, használt Vectron mozdonyok álltak forgalomba. Szeptember 12-én Magyarkútnál kisiklott egy személyvonat, ami azóta is tartó pályakizárást okozott. Néhány nappal később majdnem sikerült az eredeti ütemezés szerint visszaadni a forgalomnak az egy hónapon át zárva tartott Keleti pályaudvart. Október elején Nyíregyháza helyett Sátoraljaújhely felé indult tovább Mezőzomborról a Tokaj intercity vonat. Október 19-től – az ígéretek szerint ideiglenesen – szünetel a vonatközlekedés a Nagykerekit Debrecennel összekötő mellékvonalon.








Különleges menetek
A válogatásunk által felölelt kéthónapos időszakban sem unatkoztak a pályavasút rendkívüli küldeményekkel foglalkozó szakemberei, hiszen a szokásosnak mondható, matuzsálemi korú különleges járművek mellett egy sor nem hétköznapi menet is közlekedett a magyar sínpályákon. Következő blokkunk ebből ad ízelítőt.









Próbavonatok országa
Az elmúlt két hónapban különleges járművek koptatták a hazai sínpárokat: a Westbahn és a Srbija Voz kínai motorvonatai lassan az ország villamosított hálózatának minden szegletébe eljutnak futó- és zavartatási próbák keretében, de a lengyelek EU200-as mozdonya, az Alstom egyik gyári demógépe és a Retrack vadonatúj EffiShuntere is közreműködőink lencséje elé került.





Újítanak a románok és a bolgárok is
Miközben itthon 93 használt Stadler motorvonat beszerzéséről jelent meg hirdetmény nélküli, tárgyalásos közbeszerzés, a Pesa és az Alstom folyamatosan szállítja Romániába az újonnan gyártott, 160 km/h végsebességre képes villamos motorvonatait. Az ARF (román vasútreform-hatóság) az országos vasútfejlesztési program részeként a lengyel gyártóval 62 regionális és 29 interregionális, a franciákkal pedig 37 távolsági motorvonatra – tehát összesen 128 új járműre – szerződött. A motorvonatok mellett 39 új Bombardier Alstom TRAXX3 mozdony is érkezik, amelyek közül az első már augusztusban megkezdte futópróbáit szomszédunknál. Az összes jármű ETCS fedélzeti berendezéssel felszerelve érkezik. De nem csak ők, hanem Bulgária is új járművekkel fejleszti vasútját. Az ország április végén 35 interregionális konfigurációjú, hatrészes Coradia motorvonatra írt alá szerződést az Alstommal.



Különvonati kavalkád
Az ilyenkor szokásos gólyatábori charterjáratok mellett megannyi érdekes különvonatot kaptak lencsevégre közreműködőink!






Beindult a répaszezon
Ha ősz, akkor cukorrépa-kampány! A répázás néhány évvel ezelőtt még hazánk legeldugottabb mellékvonalait is képes volt legalább néhány napra visszakapcsolni az országos teherforgalom vérkeringésébe. Napjainkban már fékezettebb habzásúak az események ezen a téren is, de az ország egyetlen működő cukorgyárába, Kaposvárra még így is rengeteg cukorrépás tehervonatot visz a szezonban a Rail Cargo Hungaria. Erről a forgalomról mutatunk pár képet.




Nemzeti Csörgővágta Egerben
Az M41-es sorozat barátainak idén ősszel is érdemes volt a 87-es vonalon tartani a szemüket, ahol szilvásváradi nagyrendezvények idején rendszeresen közlekednek mozdonyvontatású vonatok. Az idén október 4-én és 5-én rendezett Nemzeti Vágtára egy csíkos ingavonattal készült a MÁV Személyszállítási Zrt, ami Budapestről szállította az utasokat a lóverseny helyszínére. Az október 5-i döntő izgalmai után az adrenalinra vágyó utasok szórakoztatásáról a 2156-os Csrögő gondoskodott, ami a rendezvény zárásaként szolgálatképtelen lett Bélapátfalva és Szilvásvárad között, órákra elzárva a pályát.


Nehéz terhek
Döglődés jellemzi a honi vasúti teherszállítási szektort is, de a problémák itt korántsem hevenyek – az egész ágazat van válságban. Létszámleépítések, fizetésképtelenségek szelleme járja be a magyarországi magánvasutak világát. Örüljünk hát a tehervonatoknak, amíg lehet. Válogatásunk végére csokorba kötöttük közreműködőink legjobb, legérdekesebb tehervonatos képeit.

































