Debütált az Astride a pécsi oldalban


Új mozdonytípus debütált hétfőn az államvasútnál: hosszú várakozás után forgalomba állt a pécsi oldalban az első Astride, amit az Akiemtől bérel a MÁV. A francia gép a 800-as számú Mecsek IC élén mutatkozott be a vállalatnál.

Az Astride-okat 1995-től gyártotta a GEC Alsthom (1998-tól Alstom) a francia államvasút, az SNCF megrendelésére. A típust a franciaországi személyforgalomban napjainkban is kulcsfontosságú BB26000-es Sybicek alapján fejleszetették ki, összesen hatvan Astride gördült ki a gyárból 1996 és 2002 között. A típus neve mozaikszó, az Asynchron Tri-System Drive Engine szavakat rejti. Ebből ki is derül, mik a francia rendszerben BB36000-esnek keresztelt Astride-ok legmeghatározóbb tulajdonságai: az elődtípustól eltérően aszinkron vontatómotorokkal szerelték őket és három áramnemen is képesek üzemelni. Ez utóbbi tulajdonságukat a francia–belga, illetve a francia–olasz viszonylatban is kihasználták, mind személy-, mind pedig teherforgalomban.

Az első menesztés a Keletiből január 27-én reggel 5:54-kor (fotó: Vörös Attila)

Sokoldalúságuk és nagy teljesítményük (5600 kW) ellenére az Astride-ok nem lettek kifejezetten sikeresek Franciaországban. A sorozat debütálását számos gyermekbetegség hátráltatta,

a megbízhatósági problémák pedig végig is kísérték az Astride-ok franciaországi pályafutását.

Az első harminc gép már a 2010-es évek elején átkerült az Akiemhez, onnantól pedig kezdetét vette a légiósélet: néhány Astride-ot Marokkóba közvetített ki a lízingcég 2012 és 2018-tól, mások Olaszországba kerültek.

2024. december 19-én halad Rákoscsabánál a 003-as gép az egyik első startos próbaút során (fotó: Greczula Levente László)

Az Astride-ok magyarországi pályafutása 2018-ban vette kezdetét, az első mozdonyok 2019-ben kapták meg magyar pályaszámukat (490-es sorozat). A gépek karbantartását azóta is az Akiem komáromi bázisán végzik. Bár francia villanymozdonyokkal korábban nem sok tapasztalatot lehetett gyűjteni Magyarországon, az Astride-ok viszonylag hamar megtalálták a közönségüket a honi piacon, sőt, néhány mozdony még Horvátországban is megfordult hosszabb-rövidebb ideig. A tapasztalatok az iparági szóbeszédek szerint a legtöbb helyen vegyesek voltak.

A MÁV-Start 2024. októberében jelentette be, hogy fontolgatja az időközben kifejezetten népessé vált magyarországi Astride-állomány egy részének bérbevételét. A vasúttársaság közleménye szerint akár 27 (15+12 opció) ilyen mozdonnyal is frissülhet a flotta a 182-eseknél már megismert konstrukcióban, azaz a MÁV Rail Tours közbeiktatásával. Az első próbafutásokat már októberben megejtették, többek között arra voltak kíváncsiak, hogy hogyan viselkedik a mozdony, ha nagy energiaigényű személykocsikat akasztanak mögé.

Érkeznek az újabb légiósok. Teknős András még január 8-án csípte el a Vasúttörténeti parkba tartó mozdonyvonatot, amiben a 27130-as Prima és a 36016, 36020, 36026 Astride-ok érkeztek Magyarországra

Az Astride a jelek szerint meggyőzte az államvasút döntéshozóit – tegyük hozzá: a közismert járműgondokkal küszködő vállalat mozgástere mozdonytéren igazán korlátozott –, a 490 006-os gépbe már tavaly beszerelték a mozdonyfedélzeti berendezést, de a közelmúltban más Astride-ok is megfordultak a székesfehérvári fűtőházban, ahol megkezdődött a felkészítésűk a személyforgalomban történő részvételre. Ez végül csúszott egy kicsit: az eredeti tervek szerint már január 20-án debütálnia kellett volna az első 490-esnek a pécsi oldalban. Hosszabb ideje rebesgették, hogy az Astride-okat először itt dobják majd be a mélyvízbe: a hegyes-völgyes 40-es vonalon nem ritkán 9-10 kocsival közlekedő Mecsek IC-k élén a romló pályaparaméterek miatt is nagy szükség lenne nagyteljesítményű mozdonyokra, de ezekből nincs elég. A francia mozdonyok megjelenése javíthat ezen a nehéz helyzeten.

Hazai Akiem Astride állománylista

Hazai azonosítóSNCF azonosítóUIC pályaszámSNCF állományba vétel
490 0013600991 55 0490 001-91998.07.11.
490 0023600691 55 0490 002-71998.04.28.
490 0033600591 55 0490 003-51998.06.10.
490 0043600191 55 0490 004-31996.02.12.
490 0053600491 55 0490 005-01998.02.06.
490 0063602491 55 0490 006-81999.08.27.
490 0073600391 55 0490 007-61998.04.21.
490 0083601891 55 0490 008-41999.02.02.
490 0093602791 55 0490 009-21999.12.09.
490 0103602891 55 0490 010-01999.10.08.
490 0113601191 55 0490 011-81998.07.17.
490 0123600291 55 0490 012-61997.04.18.
490 0133600791 55 0490 013-41998.06.02.
490 0143602291 55 0490 014-21999.05.19.
490 0153602391 55 0490 015-91999.07.01.
360131998
360151998
360161998
360191999
360201999
360261999
A jelenleg általunk ismert, Magyarországon tartózkodó gépek listája. Forrás: elektrolokarchiv.de, spotlog.org, saját gyűjtés