Új mozdonytípus debütált hétfőn az államvasútnál: hosszú várakozás után forgalomba állt a pécsi oldalban az első Astride, amit az Akiemtől bérel a MÁV. A francia gép a 800-as számú Mecsek IC élén mutatkozott be a vállalatnál.
Az Astride-okat 1995-től gyártotta a GEC Alsthom (1998-tól Alstom) a francia államvasút, az SNCF megrendelésére. A típust a franciaországi személyforgalomban napjainkban is kulcsfontosságú BB26000-es Sybicek alapján fejleszetették ki, összesen hatvan Astride gördült ki a gyárból 1996 és 2002 között. A típus neve mozaikszó, az Asynchron Tri-System Drive Engine szavakat rejti. Ebből ki is derül, mik a francia rendszerben BB36000-esnek keresztelt Astride-ok legmeghatározóbb tulajdonságai: az elődtípustól eltérően aszinkron vontatómotorokkal szerelték őket és három áramnemen is képesek üzemelni. Ez utóbbi tulajdonságukat a francia–belga, illetve a francia–olasz viszonylatban is kihasználták, mind személy-, mind pedig teherforgalomban.
Sokoldalúságuk és nagy teljesítményük (5600 kW) ellenére az Astride-ok nem lettek kifejezetten sikeresek Franciaországban. A sorozat debütálását számos gyermekbetegség hátráltatta,
a megbízhatósági problémák pedig végig is kísérték az Astride-ok franciaországi pályafutását.
Az első harminc gép már a 2010-es évek elején átkerült az Akiemhez, onnantól pedig kezdetét vette a légiósélet: néhány Astride-ot Marokkóba közvetített ki a lízingcég 2012 és 2018-tól, mások Olaszországba kerültek.
Az Astride-ok magyarországi pályafutása 2018-ban vette kezdetét, az első mozdonyok 2019-ben kapták meg magyar pályaszámukat (490-es sorozat). A gépek karbantartását azóta is az Akiem komáromi bázisán végzik. Bár francia villanymozdonyokkal korábban nem sok tapasztalatot lehetett gyűjteni Magyarországon, az Astride-ok viszonylag hamar megtalálták a közönségüket a honi piacon, sőt, néhány mozdony még Horvátországban is megfordult hosszabb-rövidebb ideig. A tapasztalatok az iparági szóbeszédek szerint a legtöbb helyen vegyesek voltak.
A MÁV-Start 2024. októberében jelentette be, hogy fontolgatja az időközben kifejezetten népessé vált magyarországi Astride-állomány egy részének bérbevételét. A vasúttársaság közleménye szerint akár 27 (15+12 opció) ilyen mozdonnyal is frissülhet a flotta a 182-eseknél már megismert konstrukcióban, azaz a MÁV Rail Tours közbeiktatásával. Az első próbafutásokat már októberben megejtették, többek között arra voltak kíváncsiak, hogy hogyan viselkedik a mozdony, ha nagy energiaigényű személykocsikat akasztanak mögé.
Az Astride a jelek szerint meggyőzte az államvasút döntéshozóit – tegyük hozzá: a közismert járműgondokkal küszködő vállalat mozgástere mozdonytéren igazán korlátozott –, a 490 006-os gépbe már tavaly beszerelték a mozdonyfedélzeti berendezést, de a közelmúltban más Astride-ok is megfordultak a székesfehérvári fűtőházban, ahol megkezdődött a felkészítésűk a személyforgalomban történő részvételre. Ez végül csúszott egy kicsit: az eredeti tervek szerint már január 20-án debütálnia kellett volna az első 490-esnek a pécsi oldalban. Hosszabb ideje rebesgették, hogy az Astride-okat először itt dobják majd be a mélyvízbe: a hegyes-völgyes 40-es vonalon nem ritkán 9-10 kocsival közlekedő Mecsek IC-k élén a romló pályaparaméterek miatt is nagy szükség lenne nagyteljesítményű mozdonyokra, de ezekből nincs elég. A francia mozdonyok megjelenése javíthat ezen a nehéz helyzeten.
Hazai Akiem Astride állománylista
Hazai azonosító | SNCF azonosító | UIC pályaszám | SNCF állományba vétel |
---|---|---|---|
490 001 | 36009 | 91 55 0490 001-9 | 1998.07.11. |
490 002 | 36006 | 91 55 0490 002-7 | 1998.04.28. |
490 003 | 36005 | 91 55 0490 003-5 | 1998.06.10. |
490 004 | 36001 | 91 55 0490 004-3 | 1996.02.12. |
490 005 | 36004 | 91 55 0490 005-0 | 1998.02.06. |
490 006 | 36024 | 91 55 0490 006-8 | 1999.08.27. |
490 007 | 36003 | 91 55 0490 007-6 | 1998.04.21. |
490 008 | 36018 | 91 55 0490 008-4 | 1999.02.02. |
490 009 | 36027 | 91 55 0490 009-2 | 1999.12.09. |
490 010 | 36028 | 91 55 0490 010-0 | 1999.10.08. |
490 011 | 36011 | 91 55 0490 011-8 | 1998.07.17. |
490 012 | 36002 | 91 55 0490 012-6 | 1997.04.18. |
490 013 | 36007 | 91 55 0490 013-4 | 1998.06.02. |
490 014 | 36022 | 91 55 0490 014-2 | 1999.05.19. |
490 015 | 36023 | 91 55 0490 015-9 | 1999.07.01. |
– | 36013 | – | 1998 |
– | 36015 | – | 1998 |
– | 36016 | – | 1998 |
– | 36019 | – | 1999 |
– | 36020 | – | 1999 |
– | 36026 | – | 1999 |