Vasúti képriport – 2025/9.


Minden eddiginél több, 123 színes felvétellel érkezik gigászi nyári vasúti képriportunk!

A MÁV-csoport mozdonybérlési programjának nyomán folyamatosan változik az államvasúti személyvonatok vontatása. Július végén újabb ex-DSB ME mozdony állt szolgálatba, az Astride-ok pedig már a 41-es és a 30a vonalon is közlekednek. A legérdekesebb fejlemény azonban talán mégis a további Vectronok érkezéséig rövid távra bérelt RCH Taurusok megjelenése a 100-as vonalon. Nemrég részletesen foglalkoztunk a bérmozdonyok árával és azok fordáival, melyet itt olvashattok.

Július végén lezárult az a több mint egyhónapos komplex vágányzár, amelynek során Rákosrendezőn kitérő- és vágánycseréket végeztek. Több kitérő villamos állítóművet kapott, amelyet – kissé „ortopéd” módon – az eddigi fényjelzős mechanikus biztosítóberendezésbe illesztettek, kiváltva a korábbi vonóvezetékes állítást. A vágányzár befejezése után nagyjából egy héttel az egyik ilyen „felokosított” átszelési kitérőn négy tengellyel siklott ki a 219-es Púpos által hidegen vontatott 490 001-es egy tolatási mozgás közben. A KBSZ közleménye szerint a váltó csúcssínjei nem voltak végállásban. Bár ez végső soron emberi mulasztásnak tekinthető, a kiváltó okot feltehetően a berendezés megváltozott – és bonyolultabbá vált – kezelése idézte elő.

A kitérőcserék miatt ismét szerephez jutott a szolnoki Kirow daru, valamint a szerelvényét mozgató darutartalék. Ez utóbbi feladatot egy ideje a 163-as klasszik Szergej látja el (fotó: Balázs Zsolt)

De Rákosrendezőn kívül is akadt bőven érdekes téma Budapesten, nézzük is!

Július elején ismét Budapestre érkezett a ZSSK 011-es pályaszámú, retró fényezésű Gyors Ásza. A típus sokáig állandó vendégnek számított a 70-es vonali Eurocity-vonatok élén a Gorillák mellett, ám a 380-as Škodák, majd a Vectronok térnyerésével mára már csak a Miskolc–Hidasnémeti vonalon találkozhatunk velük hazánkban. Július 6-án a 476-os és a 477-es számú Eurocity-vonatokat továbbító 981-es és 567-es Vectron is gépjárművel ütközött, ezzel kiestek a fordából, így került másnap ismét képbe a klasszikus mozdony (fotó: Szilágyi Péter)
Rákosról startol három Fradiba tartó teherkocsival a Kárpát Vasút remot Dácsiája augusztus 11-én (fotó: Balázs Zsolt)

A főváros elővárosaiban is szorgosan kattintgatták a fényképezőgépek zárát közreműködőink:

Két gyomirtás között igazán különleges feladat hárult augusztus 16-án a MÁV Rail Tours 3017-es MDa poggyászmotorkocsijára: a vállalat Szőregen kezelésbe vett 89-89 középszámú kocsijait hozta vissza a Vasúttörténeti Parkba. Balázs Zsolt Vecsésnél csípte el az utolsó fényekben az országot átszelő menetet
Igazi ritkaság manapság a szilis/gigantos teher a 70-es vonalon. Augusztus 19-én egy igazán impozáns, 40 kocsis, közel 600 méter hosszú párkányi belépős szerelvény jutott az RCH-bér 049-es hatlábúnak. Láber Attila felvételén a dunakeszi kertek alatt tekereg a több, mint 2300 tonnás vonattal a Gigant, a háttérben Naszály is kivehető

A Rheingold-szerelvényes különvonat azonban csak egy a sok színes szerelvény közül, amelyek a Budapest–Hegyeshalom vasútvonalat járják. A szári bevágás és környéke vadregényes kulisszáival rengeteg vasútbarátot vonz – közreműködőinket is beleértve.

Ha nyár, akkor Sziget Fesztivál – és ha Sziget, akkor Sziget-vonat! A hollandiai Amersfoortból Budapest-Keleti pályaudvarra közlekedő különvonatot idén a 010-es TRAXX továbbította a hazai szakaszon. A képen Szárligetnél halad a tekintélyes, 16 kocsis fesztivál-expressz (fotók: Paha Bálint)
Ugyanazon a napon az osztrák államvasút egyik legújabb werbelokja, a Johann Strauß születésének 200. évfordulóját ünneplő 1116 216 dolgozott a 64-es számú Railjet Express élén

Az egyes számú fővonalra még visszatérünk, de mielőtt dízelfanatikus olvasóink elkattintanának, tegyünk egy kis kitérőt a dél-dunántúli villamosítatlan vasutak felé!

Július végén reppent fel a hír, miszerint augusztus legelejétől véget ér az ormánsági vasútromantika, már ami a Sellye környéki szergejes tolatós tehervonatokat érinti. Augusztus 1-jétől ugyanis az RCH saját mozdonnyal átvette a drávafoki és a vajszlói kiszolgálás továbbítását, így a trakcióváltást követően már errefelé sem hallgathatjuk a Kolomna dübörgését. Az ormánsági tolatósok egyébként a dombóvári dízel Traxx reszortjába fognak tartozni, ami magával vonta a heti kétszeri komlói kiszolgálás visszanyesését. A felvételen még július elején húz ki 10 rakott fás kocsival a 151-es Szergej Drávafokról Sellye felé (fotó: Fritz Gergely)

A gázolajat szag- és hanghatásokká alakító járműveknél maradva nézzük meg, mi történt a Balaton északi partján az elmúlt időszakban – nem megfeledkezve a Ganz-villanymozdonyok rajongóiról!

Aszófő állomásra érkezik a MÁV-HÉV-től a MÁV Személyszállítási Zrt.-hez visszaigazolt, és újra-WC-sített Bzmot-páros egyike. A Dunántúl különböző dízeles vonalain feltűnő, zöld-fehér fényezését megtartó jármű üde színfolt volt a nyári idényben az egyre kékülő Bz-flotta közepette (fotó: Fritz Gergely)
Szükségmegoldás a klasszik-Csörgők bevetése is az északi parton. A 2140-es gépet a pixisből egyszerre kieső 1517 és 1535-ös Henschel mozdonyok helyett napokon keresztül hajtották MÁV Rail Tours-os mozdonyvezetők a főszezonban. Szilágyi Péter felvétele Zánka és Balatonszepezd között ábrázolja „Motorkát” egy Kék-Hullám expresszel
Füred-Tapolca személyvonatokra is beforogtak mozdonyos vonatok a nyáron, ráadásul klasszik csörgős vontatású is akadt közöttük. A 2140-es jelenléte ráadásul nemcsak a klasszik-faktor miatt nosztalgikus, hanem a mozdony okán is, hiszen régi fehérvári iparosról van szó, aminek egykor nem a mizsei vonal, hanem a Balaton északi partja volt az állandó otthona. Az ismét balatoni levegőt szívó mozdony Badacsonytomajról gyorsít ki Tapolcára tartó személyvonatával július végén (fotó: Fritz Gergely)
A 2131-es gép szintén besegített a gyengélkedő Mikkelsenek talpraállásáig. A képen Balatonudvardinál csörög az utolsó fényekben a mozdony augusztus 5-én (fotó: Sándor Dávid)

A balatoni felfrissülés után térjünk vissza egy kicsit az egyes vonalra!

A villanymotorvonatoknál maradva említést érdemelnek még a GYSEV zöld-sárga Flirtjei, melyek a Budapest–Győr, –Oroszlány, –Dunaújváros tengelyekre forognak be a nagy pályaátvétel óta. Láber Attila egy S10-es személyvonattal fotózta az 501-503 pályaszámú motorvonatokat Szárnál
Fodor Kristóf felvételén Felsőgalla után tempózik az 503-as GYSEV-Flirt
Az MMV rézvonata már önmagában különleges fotótéma, augusztus 16-án azonban a szokásosnál is izgalmasabbnak ígérkezett. A vonatba Ferencvárosban besorozták a 92 51 3 630 346-6 pályaszámú, 2010-ben a DLRR-nél felújított (ex-M62Y-375B) Szergejt. Bár a mozdony VKM-je szerint továbbra is a lengyel TS Opole az üzembentartója, 2024 óta Szerbiában dolgozott. A Szergej úti célja Gönyű volt, itt zajlott ugyanis a mozdony vámügyintézése. Láber Attila Szárnál fotózta a turistáskodó kék Szergejt

A Dunántúl után nézzünk szét egy kicsit a keleti országrészben!

Joggal pályázhatna az ország legízléstelenebb vonatösszeállításának különdíjára – a szerkesztőségi álláspontunk szerint biztos nyertes – az augusztus 18-án közlekedett 5315-ös vonat szerelvénye, amelyet Szikszó-vásártérnél örökített meg Tóth Pál. A szedett-vedett magyar vonatok okait korábbi anyagunkban fejtegettük

A középső országrészben sem unatkoztak közreműködőink!

Augusztus 14-én végigmérték a 150-es vasútvonalat: a Kárpát Vasút 021-es Nohabja az FMK-007 mérőkocsival járta végig a pályaügyileg már nagyrészt elkészült kelebiai oldalt. A kínai biztosítóberendezés telepítése és élesztése jelenleg is zajlik – hogy a forgalom pontosan mikor indulhat meg, azt talán még a fővállalkozó sem tudja (fotó: Varga Krisztián)

Végül, de nem utolsó sorban tekintsük át a GYSEV vonalairól kapott felvételeket lelkes közreműködőinktől!

A 26-os vonalon kevés a tehervonat, de azok mindig hálás témát kínálnak a vasútfotósoknak. A V-Híd Uzsabányáról a 150-es vonalra tartó kővonatai hetente többször is közlekednek. Mióta a cég megvált a Floydtól átvett Melákoktól, itt is kék Szergejek és Ludmillák dolgoznak. Novák Bertalan augusztus közepén Lesencetomajnál örökítette meg a 230-as hatlábúval az egyik ilyen vonatot

A végére tartogattunk még néhány 36-os vonali képet a dízelgépek rajongóinak!

Gigászi válogatásunkat Szilágyi Péter szakadó esőben készült gyömrői felvételével zárjuk. Bár következő képriportunk már átlóg az olykor hasonló időjárást hozó őszbe, továbbra is nagy szeretettel várjuk legjobb vasúti tematikájú felvételeiteket a szerkesztoseg[kukac]uuuuu[pont]hu címre!