Vasúti képriport – 2025/8.


Nyári kavalkád a magyar vaspályákon: június közepétől július elejéig terjedő képes válogatásunk éppoly színes, mint a hazai vasúti felhozatal! Köszönjük lelkes közreműködőink kitartását a kánikulában is, továbbra is várjuk szeretettel a vasúti felvételeket a szerkesztoseg[kukac]uuuuu[pont]hu címre!

Ha nyár, akkor vágányzár! Az utasoknak bosszúság, a vasútbarátoknak izgalmas munkavonatokkal és nem megszokott útvonalakra terelt forgalommal kecsegtet a kifejezés.

A Rail Tours többi dízele is szorgosan koptatta a hazai síneket júniusban. A 3017-es MDmot szokásos szerepkörében, a permetezőmenetet húzta végig a Dunántúl szebbnél szebb tájait keresztülszelő vaspályákon. Novák Bálint június 14-én Palatincánál…

Ahogy beszámoltunk róla, július 1-jével 752 kilométer vasutat vett át a GYSEV a MÁV-tól. Emellett a fenntartó minisztérium részéről további elvárásként fogalmazódott meg, hogy a GYSEV járműoldalon is nagyobb szerepet vállaljon a MÁV kezelésében lévő vasútvonalakon. Vasútbarát szemmel vizsgálva ennek egyik legszembetűnőbb következménye, hogy az egyes vonalon is megjelentek a GYSEV Flirt motorvonatai. Nyugaton pedig a 25-ös vonalon Zalaegerszeg és Celldömölk között történt nagyobb változás: a pálya fenntartása mellett itt már a személyvonatokon is a GYSEV szolgáltat saját járművekekkel, Szili + 2db 20-33-as IC kocsi formájában.

Sportszelet + SIO a menün, avagy GYSEV-Flirtök egy S10-es személyvonattal Biatorbágy közelében (fotó: Vörös Attila)
Néhány másodperccel korábban; palkonyai látkép madártávlatból (fotó: Láber Attila)

A belsőégésű szálon maradva következzenek a MÁV-os dízelmozdonyok mindennapjai júniusból:

Az M62-es sorozat 60. évfordulójának évében a Szergej-barátok mellé állt a szerencse. Történt ugyanis, hogy az MRT Pásztón rakott kővonatára nem jutott Nohab, így a vonatra a MÁV-tól bérelt mozdonyt a nosztalgiacég. Mégpedig Szergejt: az utóbbi években szinte kizárólag Záhonyban dolgozó, viseltes külsejű 157-es gép került a vonat élére. Ki gondolta volna annyi év pangás után, hogy 2025-ben lehet még piros Szergejt fotózni a somosi oldalban? Fritz Gergely felvételén Jobbágyinál dől be a rakott szerelvény a honától messzire vetődött mozdonnyal az élen egy forró nyári délutánon

A napi ajánlott mennyiségű dízelfüst bevitele után villanyozódjunk fel kicsit!

A 040-es Gigant repeszt Monoron egy Nyírség Intercityvel június 26-án Szilágyi Péter felvételén

Végül, de nem utolsó sorban nézzük, mi történt a magánvasutak háza táján az elmúlt bő hónapban!

A Retrack Koper – DUFI vonatai már jó ideje kerülő útirányon közlekednek a 20-as vonal Szentgál – Városlőd közötti kizárása miatt. A szokásos Hodos – Zalaszentiván – Szombathely – Porpác – Csorna – Győr – Kelenföld – Százhalombatta útvonal azonban nem jöhetett szóba július 3-án, ugyanis a 16-os vonalon is teljes kizárással járó vágányzár volt érvényben. Így egyedülálló módon – kerülve a kerülőt – a Balaton északi partján közlekedett le a 45088-as számú tehervonat (fotó: Sándor Dávid)

A miskolci tematikus Szergej-hétvége mellett említésre méltó júniusi történés az országos Múzeumok Éjszakája rendezvény, melynek keretein belül a Magyar Vasúttörténeti Park is különféle programokkal várta a látogatókat.

A fordítókorong körül felsorakozott az itthon közlekedő dízel- és villanymozdonyok széles skálája. A szabadon látogatható vezetőállásokon hozzáértő személyzet várta a kíváncsi látogatókat
A türelmesebbek utazhattak is egy kört a résztvevő dízelgépek fedélzetén; a Truman mellett egész este váltották egymást a vendégmozdonyok
A pályások háromtengelyes frigyládájával zárjuk ezen válogatásunkat, melyet Szalai Attila július 1-jén kapott lencsevégre Sásd állomáson. A következő megjelenésünkig köszönjük a figyelmet, és további vasútban gazdag nyarat kívánunk minden kedves olvasónknak!