Vasúti képriport – 2025/7.


Nyár van, de közreműködőink nem szenvedtek a szobában: izgalmasabbnál izgalmasabb képek érkeztek az uuuuu szerkesztőségi postafiókjába – szerkesztoseg[kukac]uuuuu[pont]hu – az elmúlt hetekben az ország minden sarkából! A május közepétől június közepéig terjedő időszakban is rengeteg minden történt a magyar vasúton, érdemes most is végigkattintani összefoglalónkat.

Kezdjük az újdonságokkal: az elmúlt hetekben újabb Siemens Vectronok jelentek meg a személyszállító vonatok élén Magyarországon. A gépek a MÁV flottafrissítési programja keretében érkeztek, és – a hivatalos indoklás szerint azért, hogy mihamarabb szolgálatba állhassanak – nem kapták meg a vasúttársaság flottaszínét, így növelve a színtervek terén egyébként is tapasztalható entrópiát, amiről itt írtunk bővebben.

A MÁV-nál szolgáló Vectronokról készült részletes állománylistánkat itt találjátok:

MÁV Vectron-állománylista

PályaszámGyári számGyártási évMegjegyzés
91 80 6193 210-2219262014AC kivitel; MÁV arculat
91 80 6193 214-4219182014MÁV arculat
91 80 6193 216-9219422015MÁV arculat
91 80 6193 227-6219612015MÁV arculat
91 80 6193 230-0219652015AC kivitel; MÁV arculat
91 80 6193 723-4223932018MÁV arculat
91 80 6193 513-9235312023
91 80 6193 968-5230362022Siemens demo matrica
91 80 6193 757-2226002019TXL Green Mobility Alliance matrica
91 80 6193 967-7230352022Rail & Sea matrica
91 80 6193 131-0233372023
91 80 6193 940-4236052023
A MÁV általunk jelenleg ismert bérelt Vectronjainak listája. Bérbeadó: ELL. Forrás: Forrás: elektrolokarchiv.de

Ha nyár, akkor természetesen Balaton. A 2025-ös pünkösdi hosszú hétvége összeomlását még sokáig fogják emlegetni a magyar vasúton, de azért ezen kívül is voltak fejlemények, be- és leköszönők egyaránt.

Vasútbarátok új generációja örökíti meg a 050-es Gigantot a bélatelepi ívben. Történelmi fotó készült: egy szolgálatképtelenség miatt Hegyi Zsolt MÁV-vezér letiltotta a hatlábúakat a Balaton-partról, legalább is a szezon idejére biztosan. Mindez természetesen a tárnoki sorompó pünkösdi magánszáma előtt történt (fotó: Greczula Levente László)

A Dunántúl más részein is tovább színesedett a vasút az elmúlt hetekben.

Április derekán az uuuuu számolt be elsőként a retrósított Bzmot 001 futópróbájáról. A kis piros motorkocsi májusban kisebb meglepetésre beállt a Pécs környéki személyfordába – még nagyobb meglepetésre nem sokkal később pedig egy másik különleges Bézé is megjelent a pannon táj sínpályáin.

Erősített az elmúlt hetekben a GYSEV is, ráadásul ők is egy helyi érdekű vasúttól: a soproniak a stájerországi STLB-től szereztek be néhány használt Inlandswagent, amikkel a vállalatnál tapasztalható járműhiányt tervezik enyhíteni.

Maradjunk még a vasárnapnál posztszovjet vonalnál, hiszen az idén kerek évfordulót ünneplő szergejes szindikátusban komoly szenzáció készül: hosszú évek záhonyi szobafogsága után újra talpra állítják a 001-es Kozákot, ráadásul hangtompító nélküli kivitelben!

Egyelőre inkognítóban: Gárgyán Andor felvételén Debrecenben oson keresztül társaitól közrefogva a hatodik ikszbe lépett, hófehér 001-es gép. A mozdonyon az utolsó simításokat az értő dombóvári kezek végzik majd – olyan terv is van, hogy a mozdonyt a nyári balatoni retró hétvégén a nagyközönség is megcsodálhatja majd. Nagyot mindenesetre akkor is csak képletesen szólna: a mozdony gépészeti felújítása várhatóan nem készül el júliusra, így a forgalomban történő bemutatkozására még biztosan várni kell

A Szergej-rajongók nagy örömére a közelebbi és távolabbi rokonok is gyakran megmutatták magukat az elmúlt hetekben a magyarországi síneken – többek között egy retró hétvége keretében is, aminek külön cikket szenteltünk!

És Hevesben járt a Kárpát Jenbacher motorkocsija is: a GYSEV-től használtan beszerzett járgány a kárpátos mozdonyvezetők vonalismereti képzése céljából látogatott el a 84-es vonalra (fotók: Balázs Zsolt)

És ha már kisdízelek… Nem feledve, hogy június elején egy remek különvonat járta be a Jászságot a hatvani 1137-es Kisdákóval, nem állhatjuk meg, hogy ne szenteljünk külön galériát válogatásunk végén az ország különböző sarkaiban dolgozó négytengelyes gázolajfalóknak.

… Láber Attila pedig Perkupánál fotózta le a dácsiás személyvonatot
Egy völggyel arrébb, Ózd környékén is dolgoznak még hagyományos Bobók. Láber Attila május 30-án fotózta a kohászat 126-os gépét…
… Fritz Gergely pedig a 034-essel találkozott
A Bobóknál ugyan kevésbé népszerű, de megkerülhetetlen szereplői a magyar vasút életének a DB V90-es dízelmozdonyai, amikkel Győr, Kecskemét és Debrecen környékén találkozhatunk. Greczula Levente László május közepén örökítette meg a 106-os gépet Dunaalmásnál egy kurta tehervonat élén
Számon tartani is nehéz, hány és hányféle Kocúr dolgozik napjainkban Magyarországon. A PKP Cargo AWT-től átvett gépei mára a mindennapok részeivé váltak a királyegyházi cementfordán – Novák Bálint a narancs 707-es gépet fotózta le Bükkösdnél május 26-án