Vasúti képriport – 2025/6.


Ezúttal 21 vasútbarát 51(!) igényes fotóját gereblyéztünk össze eddigi legtartalmasabb, idén már hatodik alkalommal jelentkező vasúti képriportunkban.

Újabb mozgalmas heteken vagyunk túl: annyi minden történt a hazai vasúton, hogy azt felsorolni is hosszú volna. A sínek mellett sárgul a repce, zöldülnek az erdők és a szántóföldek. A síneken pedig gőz-, dízel- és villanymozdonyok; közforgalomban már – vagy még nem – közlekedő, mindennapos és egyedülálló vonatok egyaránt lencsevégre kerültek közreműködőink jóvoltából. Nekik ezúton is köszönjük az ország legkülönbözőbb szegleteiből beküldött képeket, és továbbra is várjuk új olvasóink felvételeit a szerkesztoseg[kukac]uuuuu[pont]hu címre.

Repcevasút, minden szempontból! Pócza Norbert felvétele Acsádnál ábrázolja a 9839 számú személyvonatot
Ha már kínai vasúti járművek, említést érdemel a CRRC DDEMU2 motorvonatának hazai futópróba-sorozata is. Az RCH mozdonyait is gyártó óriásvállalat 2019 óta működik együtt a Westbahnnal az új típuson, az európai referencia reményében saját költségén. Amennyiben sikerül megszereznie a szükséges futásengedélyeket a CRRC motorvonatának, összesen négy darabot bérelne belőle tartósan az osztrák magánvasút. Fekete Márk május 6-án Biatorbágyon fotózta a 4100 001 pályaszámú motorvonatot GSM-R próbafutása alatt
Technológiában és térben is ugrunk egyet, ugyanis gőzfelhőben gazdag hosszúhétvégéken vagyunk túl; a MÁV Rail Tours 424 247-ese húsvétvasárnap Gödöllő és Hatvan, május 2-3-án pedig Szeged, Hódmezővásárhely és Békéscsaba városaiba látogatott. Szilágyi Péter Rákoscsabánál kapta le a húsvéti menetet…
A dízelek után villamos vontatás-fronton is retrózzunk egy kicsit! Április 30-án két Bp és egy kispakli került a 9087-es személyvonatba a jellemző 1-2 Fecske Bhv plusz Bp összeállítás helyett. Az 1001-es Szili már csak hab a tortán, Pócza Norbert Sárvárnál örökítette meg a váratlan retró vonatot
Azért persze az elővárosi vonalakról sem tűntek még el a Papagájszilik. A 77-es vonalon egész nap egy szerelvény pendlizik; hétvégén FLIRT, hétköznap posta Bhv-s inga. Szilágyi Péter fotója az utóbbi összeállítást illusztrálja, ahogy Galgamácsa dimbes-dombos kulisszái között feszül az ívbe április utolsó napján
A GYSEV Vectronjai sem maradtak munka nélkül. A 471 002-es április 28-án a Hegyeshalom–Kiskondorozsma sóderforda egyik üres vonatát továbbította. Novák Bálint Kecskemét közelében fotózta a menetet
Ráadásul egy újabb, zöld-sárga köpenyes Vectron MS is megjelent hazánkban az elmúlt időszakban. A Raaberbahn Cargo februárban vette át a hófehér 7193 130 pályaszámú mozdonyt a Siemenstől, amely Sopronban kapta meg a végleges fóliázását. Vörös Attila április 30-án fotózta le a patikaállapotú gépet Bicske alsón – a tetőszerelvényekről szinte enni lehetne!
De nem csak a cargonál, a személyszálíltási üzletágban is koptatják csehszlovák mozdonyok a hazai vaspályákat. Hidasnémeti és Miskolc között az eklektikus összeállítású személyvonatok mellett a Hernád IC-k stokkjával fordulnak meg a ZSSK gyors Ászai. Greczula Levente László Ináncsnál fotózta a 005-ös zümmögőt május másodikán
Szintén piros és dízel, de (hihetetlen módon) még az Interpicinél is magasabb technológiai színvonalat képvisel az ÖBB 2016-os mozdonya. A rákosi Ereco iparvágányán általában Suttogóval tolat az RCH, de április 30-án a 080-as Herkules jutott a csokira (fotó: Láber Attila)
A CER remot Kocúrja szintén a mai kor elvárásait képviseli. A 761-es gép egy Szabadegyházára tartó egységes, üres tartályszerelvényt továbbított Kisbér és Pusztaszabolcs között április 22-én. Sándor Dávid Fehérvárcsurgónál fotózta az impozáns vonatot
Képes válogatásaink rendszeres szereplője a Train Europe Constantin Gruptól bérelt Kissulzere. Leginkább kapcsolt tólógépként, illetve állomási tolatásra használják a TE-nél a román masinát, vonatokat nem igazán továbbít. Tóth Pál felvételén Forró-Encsen pihen a megtolatott gabonás kocsik előtt a kisdízel április 19-én
Április utolsó napjára minden visszatért a régi kerékvágásba; Szilágyi Péter felvételén Vácrátótról lő ki Sámuel a Nyugati pályaudvarra. Ezzel a fotóval zárjuk gigászi képriportunk, mint mindig, köszönjük a figyelmet, hamarosan újabb anyagokkal jelentkezünk!