Július 20-án elindult az első abból a néhány tehervonatból, amellyel a Train Europe Kft. Móron feladott fát fuvaroz Romániába.
A kétezres évek elején számos nyugat-európai (főleg osztrák) fafeldolgozó vállalat helyezte át legnagyobb üzemeit az olcsó munkaerővel, végtelennek tűnő erdőkkel, és nem utolsó sorban köztudottan korrupt állami erdőgazdasággal kecsegtető országba.
Napjainkra a javarészt ennek betudhatóan elburjánzó illegális kitermelés súlyos károkat okozott.
Az Európai Bizottság egy nemrég elfogadott támogatási programjával 2027-ig 200 millió euró összegű kompenzációban részesülnek azon erdészetek, akiknek környezetvédelmi okokból megtiltják a vágást. A nagyobb szigor miatt az üzemek importra szorulnak.
Ezek alapján már érthető az elmúlt években egyre növekvő számú, Szlovákiából és Csehországból hazánkon keresztül Romániába tartó favonatáradata. Itthon ennek a forgalomnak az egyik legstabilabb résztvevője a Train Hungary Kft. (TH), a román Grampet csoport tagja. A móri fuvarokat azonban nem ők, hanem a Train Europe Kft. (TE) szállítja. A TH 2005-ben, míg a TE 2013 nyarán indult vállalatok. 2024 május végén a Grampet eltávolította pozíciójából a TH értékesítési igazgatóját, Schubert Gyöngyit, mivel – mint kiderült – ő maga alapította a Train Europe-ot, ezzel nem kívánt konkurenciát okozva házon belül.
Mindezek fényében még viccesebb visszagondolni a 2019 és 2021 között a TH által bérelt két Train Europe sémára matricázott Vectronra. Schubert menesztésének előzményeként a Grampet saját vezérigazgatójától, Călin Grațiantól vált meg, aki a vádak szerint az orosz Transmasholding tulajdonosi köréből próbált befektetőket szerezni egy nehézgép gyártó vállalat felvásárlásához, a vezetőség többi tagjának tudta nélkül.
A TE azon újkori társaságok közé tartozik, amely nem rendelkezik saját vontató- és vontatott járművel, így a mozgatott szerelvényeket és a gépeket is bérlik. Az első fuvar esetében a dízeles szakaszra az I.G. Rail (korábbi SŽDS) sok mindent látott, de valahogy még mindig aktívan fel-alá rotyogó kék Kocúrját, a 740 873-at vette kölcsön a cég. A vagonok a Grampet leány Rolling Stock Companytól érkeztek, azokba pedig ezúttal nem vágásérett fák, hanem egy viharkáros fenyőerdő került.
A negyven „E” kocsinyi rönköt két adagban, 23-17 leosztásban hozta le a ČKD masina Székesfehérvárra. Innen még aznap este az Akiem egyik szürke Alstom Prima mozdonya, a 491 001 húzta Kürtösig a vonatot, ahová az július 22-én kora délután érkezett meg, hogy tovább folytassa az útját valamelyik román fafeldolgozó üzembe.