Bevált a román hatlábú a CER-nek, tíz évvel az első mozdony után újabb két kék-sárga Tramót szereznek be Craiovaból.
Két teljesen új Transmontana mozdony érkezik a CER vasútvállalat flottájába, a 610 105-ös és 106-os (leendő) pályaszámú mozdonyok. A 105-ös a napokban be is futott Ferencvárosba csaknem tíz évvel idősebb tesója, a 102-es segítségével. A 105-öst január 31-én, péntek délután vette át a CER a Softronictól, az ünnepségen részt vett a finanszírozó Deutsche Leasing képviselője is a Hungrail Facebook-posztja szerint. A gép még nem közlekedhet önállóan, ehhez le kell folytatni a szokásos engedélyeztetési eljárásokat. A két új jövevény már a Hitachi ETCS fedélzeti berendezésével ellátva érkezik a növelt interoperabilitás jegyében.



A magyarországi Transmontana-sztori 2011-ben indult – lásd kronológiai gyűjtésünket alább, amikor az MMV-hez megérkezett az első gép tesztelésre. A hattengelyes, nehéz tehervonati mozdony beváltotta a hozzá fűzött reményeket, keresett igáslovai lettek az elmúlt évtizedben a teherfuvarozással foglalkozó cégeknek. A lelkesedést jól jellemzi, hogy tíz éve még országos perspektívát láttak a mozdonysorozatban, még az államvasúti beszerzés is felmerült…

Transmontanagyár
Érdekes színfoltja volt ennek a sztorinak a CER első mozdonyának, a 610-100-asnak a megérkezésére rendezett ünnepség, amelynek keretében a LAC Holding és a Softronic szándéknyilatkozatot írt alá, hogy Budapesten is létrehoznának egy mozdonygyártó egységet, ahol Transmontanákat építenének. Az IHO korabeli tudósítása szerint: „A mozdony ünnepélyes leleplezése előtt történt meg a szándéknyilatkozat aláírása az új magyar mozdonygyár alapításáról, a helyszínt márciusban, a megvalósíthatósági tanulmányok elkészülte után jelölik ki. A gyártásban kezdetben húsz, később a tervek szerint nyolcvan százalékos arányban szerepelnének a hazai beszállítók, sikeres termelés esetén az export is szerepel a tervek között.” Érdemes újra elolvasni az egész, kereken tíz éve írt cikket, az abban leírtak máig ugyanúgy érvényesek.
Kronológia
- 2011: az MMV-nél járt a sorozat egyik első példánya.
- 2012: elkészült az MMV első Transmontanája, a 610 001-es.
- 2013: a második MMV-s mozdony is munkába áll, a korábbi 480 015-ös, immár 610 002-es számon.
- Néhány 480-as mozdonyra megszerezték a magyarországi engedélyeket, ezek azóta is változatos magán-vasúttársaságoknál dolgoznak, mint pl. az AWT, a CER, az LTE, a DB Cargo, a PSŽ… Nevezetes tagja volt ennek a flottának pl. a 480 011-es Zöld Sárkány, ami 2018-ban visszatért Romániába. A 480 007-est az MMV bérelte, amikor 2013. novemberében Mezőkövesdnél kiégett – a mozdonyt azóta helyreállították és ez is Romániában dolgozik már.
- 2015: megérkezik a CER első mozdonya, a 610 100-es, már lapátorrú kivitelben. Bejelentik a hazai Softronic-gyár megalapítását.
- 2016: az LTE mozdonya is megérkezik, a 480 024-es.
- 2017: az MMV 3., már lapátorrú mozdonya is megérkezik, a 610 103-as. Ez azóta már a PSP színeiben főleg Romániában dolgozik.
- 2017: a svéd Green Cargo megrendel két mozdonyt, amit további 14 gép követett.
- 2018: az LTE a 480 029-es és 030-as gépeket is átveszi a Softronictól.
- 2018: megérkezik a CER eddigi utolsó, 4. Transmontanája, a 610 104-es.
- 2020: az LTE megveszi a korábban DB Cargo Romaniánál dolgozó 480 004-es és 019-es gépeket. Előbbi Magyarországra is bejár.
- 2021: a Green Cargo 14 gépes szerződését teljesíti a Softronic, a mindeközben 2020-ban megrendelt további 100(!) mozdony leszállítása évi 10 darabos részletekben történik.
- 2021: megérkezik a 480 059 a PSP Cargo állományába.
- 2023: 480 071 érkezése az LTE, 480 074 a Constantin Grup flottába.
- 2024: a PSP Cargo átveszi a 480 080-as, az LTE pedig a 480 081 pályaszámú mozdonyt.
- 2024: az InnoTrans után bejelenti hat friss megrendelését a Softronic, köztük a CER két újabb gépét.
- 2025: januárban befut az ötödik CER Transmontana.

A Transmontanák műszaki adatai:
- Tömeg: 120 tonna
- Áramnem: 25 kV 50 Hz / 15kV 16,7 Hz
- Hossz (ütközőkkel): 20 700 mm
- Teljesítmény: 6000 kW állandó / 6600 kW rövid idejű
- Indító vonóerő: 435 kN
- Legnagyobb sebesség: 200 km/h (szerk. TSI szerint tehervonatokat max 120 km/h-val továbbíthat)

Jelenleg itthon futó Transmontanák
Jelenlegi azonosító | Korábbi azonosító | Vasúttársaság | Gyártási év | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
91 55 0610 001-4 | 91 53 0480 002-1 | MMV | 2012 | eredeti külső |
91 53 0480 004-7 | LTE | 2013 | eredeti külső | |
91 55 0610 002-2 | 91 53 0480 015-3 | MMV | 2014 | eredeti külső; 2015-2017 között az AWT használta |
91 53 0480 019-5 | LTE | 2014 | lapátorr; George Constantinescu fólia | |
91 55 0610 100-4 | 91 53 0480 020-3 | CER | 2014 | lapátorr |
91 55 0610 101-2 | 91 53 0480 021-1 | CER | 2015 | lapátorr |
91 53 0480 024-5 | LTE | 2016 | lapátorr; Henri Marie Coandă fólia | |
91 55 0610 102-0 | 91 53 0480 025-2 | CER | 2016 | lapátorr |
91 81 0480 029-0 | 91 53 0480 029-4 | LTE | 2017 | lapátorr; Kármán Tódor fólia |
91 81 0480 030-8 | LTE | 2017 | lapátorr; Traian Vuia fólia | |
91 55 0610 103-8 | 91 53 0480 026-0 | PSP Cargo | 2017 | lapátorr; ex-MMV |
91 55 0610 104-6 | CER | 2018 | lapátorr | |
91 53 0480 071-6 | LTE | 2023 | lapátorr; Thales ETCS OBU tesztágy a sorozatnál | |
91 53 0480 074-0 | Constantin Grup | 2023 | lapátorr; itthon jelenleg a PKP Cargo használja | |
91 53 0480 080-7 | PSP Cargo | 2023 | lapátorr | |
91 53 0480 081-5 | LTE | 2023 | lapátorr; Jedlik Ányos fólia | |
91 55 0610 105-3 | CER | 2024 | lapátorr; még nem állt munkába | |
91 55 0610 106-1 | CER | 2025 | lapátorr; gyártás alatt |