Két új Transmontana érkezik a CER-hez


Bevált a román hatlábú a CER-nek, tíz évvel az első mozdony után újabb két kék-sárga Tramót szereznek be Craiovaból.

Két teljesen új Transmontana mozdony érkezik a CER vasútvállalat flottájába, a 610 105-ös és 106-os (leendő) pályaszámú mozdonyok. A 105-ös a napokban be is futott Ferencvárosba csaknem tíz évvel idősebb tesója, a 102-es segítségével. A 105-öst január 31-én, péntek délután vette át a CER a Softronictól, az ünnepségen részt vett a finanszírozó Deutsche Leasing képviselője is a Hungrail Facebook-posztja szerint. A gép még nem közlekedhet önállóan, ehhez le kell folytatni a szokásos engedélyeztetési eljárásokat. A két új jövevény már a Hitachi ETCS fedélzeti berendezésével ellátva érkezik a növelt interoperabilitás jegyében.

Megjött! Szerda délután lépett határt Kürtösnél a 610 102, a még „újmozdony-illatú” 105 társaságában. Vörös Attila már az esti érkezés pillanatait csípte el Ferencvárosban

A magyarországi Transmontana-sztori 2011-ben indult – lásd kronológiai gyűjtésünket alább, amikor az MMV-hez megérkezett az első gép tesztelésre. A hattengelyes, nehéz tehervonati mozdony beváltotta a hozzá fűzött reményeket, keresett igáslovai lettek az elmúlt évtizedben a teherfuvarozással foglalkozó cégeknek. A lelkesedést jól jellemzi, hogy tíz éve még országos perspektívát láttak a mozdonysorozatban, még az államvasúti beszerzés is felmerült…

A Tramók nyers erejükön felül egy olyan tulajdonsággal bírnak, mellyel az európai piacon ma elérhető vetélytársaik közül egy sem: hat tengelyük van. Így – bár tengelyterhelésük megegyezik a sztenderdnek mondható 21,5 tonnával – arányosan nehezebb súlyukkal sokkal komolyabb elegyeket tudnak elhúzni. Az MMV gépei hosszú éveken át bizonyították ezt a ~2500 tonnás visontai lignitvonatok élén (fotó: Láber Attila)

Transmontanagyár

Érdekes színfoltja volt ennek a sztorinak a CER első mozdonyának, a 610-100-asnak a megérkezésére rendezett ünnepség, amelynek keretében a LAC Holding és a Softronic szándéknyilatkozatot írt alá, hogy Budapesten is létrehoznának egy mozdonygyártó egységet, ahol Transmontanákat építenének. Az IHO korabeli tudósítása szerint: „A mozdony ünnepélyes leleplezése előtt történt meg a szándéknyilatkozat aláírása az új magyar mozdonygyár alapításáról, a helyszínt márciusban, a megvalósíthatósági tanulmányok elkészülte után jelölik ki. A gyártásban kezdetben húsz, később a tervek szerint nyolcvan százalékos arányban szerepelnének a hazai beszállítók, sikeres termelés esetén az export is szerepel a tervek között.” Érdemes újra elolvasni az egész, kereken tíz éve írt cikket, az abban leírtak máig ugyanúgy érvényesek.

Kronológia

  • 2011: az MMV-nél járt a sorozat egyik első példánya.
  • 2012: elkészült az MMV első Transmontanája, a 610 001-es.
  • 2013: a második MMV-s mozdony is munkába áll, a korábbi 480 015-ös, immár 610 002-es számon.
  • Néhány 480-as mozdonyra megszerezték a magyarországi engedélyeket, ezek azóta is változatos magán-vasúttársaságoknál dolgoznak, mint pl. az AWT, a CER, az LTE, a DB Cargo, a PSŽ… Nevezetes tagja volt ennek a flottának pl. a 480 011-es Zöld Sárkány, ami 2018-ban visszatért Romániába. A 480 007-est az MMV bérelte, amikor 2013. novemberében Mezőkövesdnél kiégett – a mozdonyt azóta helyreállították és ez is Romániában dolgozik már.
  • 2015: megérkezik a CER első mozdonya, a 610 100-es, már lapátorrú kivitelben. Bejelentik a hazai Softronic-gyár megalapítását.
  • 2016: az LTE mozdonya is megérkezik, a 480 024-es.
  • 2017: az MMV 3., már lapátorrú mozdonya is megérkezik, a 610 103-as. Ez azóta már a PSP színeiben főleg Romániában dolgozik.
  • 2017: a svéd Green Cargo megrendel két mozdonyt, amit további 14 gép követett.
  • 2018: az LTE a 480 029-es és 030-as gépeket is átveszi a Softronictól.
  • 2018: megérkezik a CER eddigi utolsó, 4. Transmontanája, a 610 104-es.
  • 2020: az LTE megveszi a korábban DB Cargo Romaniánál dolgozó 480 004-es és 019-es gépeket. Előbbi Magyarországra is bejár.
  • 2021: a Green Cargo 14 gépes szerződését teljesíti a Softronic, a mindeközben 2020-ban megrendelt további 100(!) mozdony leszállítása évi 10 darabos részletekben történik.
  • 2021: megérkezik a 480 059 a PSP Cargo állományába.
  • 2023: 480 071 érkezése az LTE, 480 074 a Constantin Grup flottába.
  • 2024: a PSP Cargo átveszi a 480 080-as, az LTE pedig a 480 081 pályaszámú mozdonyt.
  • 2024: az InnoTrans után bejelenti hat friss megrendelését a Softronic, köztük a CER két újabb gépét.
  • 2025: januárban befut az ötödik CER Transmontana.
A 480 011-es Zöld Sárkány robog egy CER-es tehervonattal Zebegénynél 2017. januárjában (fotó: Vörös Attila)

A Transmontanák műszaki adatai:

  • Tömeg: 120 tonna
  • Áramnem: 25 kV 50 Hz / 15kV 16,7 Hz
  • Hossz (ütközőkkel): 20 700 mm
  • Teljesítmény: 6000 kW állandó / 6600 kW rövid idejű
  • Indító vonóerő: 435 kN
  • Legnagyobb sebesség: 200 km/h (szerk. TSI szerint tehervonatokat max 120 km/h-val továbbíthat)
A 004-es Tramót 2016-ban az AWT bérelte. Vörös Attila képén Kelebia felé robog Soroksárnál egy tartályvonattal

Jelenleg itthon futó Transmontanák

Jelenlegi azonosítóKorábbi azonosítóVasúttársaságGyártási évMegjegyzés
91 55 0610 001-491 53 0480 002-1MMV2012eredeti külső
91 53 0480 004-7LTE2013eredeti külső
91 55 0610 002-291 53 0480 015-3MMV2014eredeti külső; 2015-2017 között az AWT használta
91 53 0480 019-5LTE2014lapátorr; George Constantinescu fólia
91 55 0610 100-491 53 0480 020-3CER2014lapátorr
91 55 0610 101-291 53 0480 021-1CER2015lapátorr
91 53 0480 024-5LTE2016lapátorr; Henri Marie Coandă fólia
91 55 0610 102-091 53 0480 025-2CER2016lapátorr
91 81 0480 029-091 53 0480 029-4LTE2017lapátorr; Kármán Tódor fólia
91 81 0480 030-8LTE2017lapátorr; Traian Vuia fólia
91 55 0610 103-891 53 0480 026-0PSP Cargo2017lapátorr; ex-MMV
91 55 0610 104-6CER2018lapátorr
91 53 0480 071-6LTE2023lapátorr; Thales ETCS OBU tesztágy a sorozatnál
91 53 0480 074-0Constantin Grup2023lapátorr; itthon jelenleg a PKP Cargo használja
91 53 0480 080-7PSP Cargo2023lapátorr
91 53 0480 081-5LTE2023lapátorr; Jedlik Ányos fólia
91 55 0610 105-3CER2024lapátorr; még nem állt munkába
91 55 0610 106-1CER2025lapátorr; gyártás alatt
Forrás: elektrolokarchiv.de, saját gyűjtés