Ilyen lett az első matricás Astride


Kidugta az orrát a ferencvárosi fűtőházból az első, a MÁV arculata szerint fóliázott francia bérmozdony.

Két hónappal a típus első éles, közforgalmi bevetése után elkészült az első GEC Alsthom Astride MÁV-os arculat szerinti matricázása Ferencvárosban. A vállalat új imázsának megfelelő fóliát a 490 010-es gép kapta meg elsőként. A mozdony első útja a matricázás után Hatvanba vezetett.

Szerda délelőtt indult Ferencvárosból Hatvanba az elsőnek felmatricázott Astride mozdony (fotó: Vörös Attila)

Az uuuuu elsőként számolt be arról január végén, hogy bemutatkozott a pécsi oldalban az első Astride. A francia mozdonyokat az SNCF mozdonylízingeléssel foglalkozó leánycégétől, az Akiemtől bérli az államvasút. A 490 003-as Astride mellett a 006-os is megfordult a pécsi fordán, de eljutott a baranyai megyeszékhelyre a 002-es gép is, amin az ottani mozdonyvezetők típusismereti képzése kezdődött meg. A francia gépek egyelőre Rail Tours-os személyzettel járnak a 40-es vonalon.

Hazai Akiem Astride-állománylista

UIC-pályaszámSNCF-azonosítóSNCF állományba vételMegjegyzés
91 55 0490 001-9360091998.07.11.
91 55 0490 002-7360061998.04.28.MÁV Rail Tours bérben
91 55 0490 003-5360051998.06.10.MÁV Rail Tours bérben; MÁV-csoport matrica
91 55 0490 004-3360011996.02.12.
91 55 0490 005-0360041998.02.06.
91 55 0490 006-8360241999.08.27.MÁV Rail Tours bérben
91 55 0490 007-6360031998.04.21.
91 55 0490 008-4360181999.02.02.
91 55 0490 009-2360271999.12.09.MÁV Rail Tours bérben; MÁV-csoport matrica
91 55 0490 010-0360281999.10.08.MÁV Rail Tours bérben; MÁV-csoport matrica
91 55 0490 011-8360111998.07.17.
91 55 0490 012-6360021997.04.18.
91 55 0490 013-4360071998.06.02.
91 55 0490 014-2360221999.05.19.
91 55 0490 015-9360231999.07.01.
360131998
360151998
360161998
360191999
360201999
360261999
A jelenleg általunk ismert, Magyarországon tartózkodó gépek listája. Forrás: elektrolokarchiv.de, spotlog.org, saját gyűjtés

Az uuuuu-n részletesen foglalkoztunk az államvasút mozdonybérlési projektjeivel is. A MÁV több forrásból is igyekszik nagyteljesítményű, korszerű dízel- és villamos mozdonyokkal frissíteni elöregedett mozdonyállományát, aminek keretében a 2023 óta közlekedő Siemens EuroSprinterek mellett idén az említett Astride-ok mellett néhány Siemens Vectron is forgalomba állt. A dán eredetű dízelmozdonyok ugyanakkor egyelőre nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, műszaki anomáliák miatt egyelőre a próbafutások sem haladnak.

Százhalombatta alatt robog Pécs felé IC-vonatával a még piros-szürke 003-as gép (fotó: Vörös Attila)