Szerdán önerőből is megmoccant a MÁV legújabb retró járműve, a 001-es Bzmot.
B, mint másodosztály, z, mint kéttengelyes, mot, mint motorkocsi. A MÁV legperspektivikusabb járműve? A Bézé örök? Talán egyik sem, de a kis almásládák már minden közlekedésrajongó szívéhez hozzánőttek az utóbbi csaknem 50 évben. Az állami vasúttársaság az idei retrószezonra igazi nagyágyúval lő: retrósították az ország első Bzmotját.



Az első két Bzmot 1977 decemberében érkezett meg Magyarországra, a pécsi fűtőház kötelékébe. A csehszlovák motorkocsikat a korosodó ABmot szerelvények leváltására vásárolták, a következő évtizedben összesen 207 motorkocsi, 280 Bzx mellékkocsi és 100 BDzx jelű, poggyászteres mellékkocsi érkezett a Vagónka Tatra Studénkából. A Bézék az évtizedek alatt számos különféle átalakításon, több remotorizáción is átestek. 1998-tól a motorkocsikat az MAN D2866 LUH20 típusú erőforrásával szerelték, és át is számozták őket a 200-as sorozatba, illetve annak betelte után az időközben kifogyott 160-199-ig tartó intervallumba. Így lett a Bzmot 001-ből Bzmot 231, amiről sok vasútbarát valószínűleg nem is tuda, hogy a Piroskák első példányát tisztelheti benne.

A 2010-es években a MÁV-nál elindult retróláz során már több mozdonyt, motorkocsit és személykocsit is átalakítottak, vagy megőriztek az eredetihez közeli állapotában. Ehhez természetesen a külső is szorosan kapcsolódik, a népszerű mozdonytípusokból több különböző éra klasszikus festési sémájában is találunk napi szinten dolgozó gépeket (V43 1001, M41 2112, M41 2103, M62 001, M62 127, M62 187, Bzmot 343, stb.). Noha már létezik egy retró Bézé, volt ott egy kis „csalás”, és egyébként is, egy random motor helyett legyen csak retró a valódi első motorkocsi is! A 001-es Bézét Dombóváron festették, majd március közepén húzta át egy Gigant Pécsre, ahol a fűtőház munkatársai vették további kezelésbe.
Az elkészült Bzmot 001-es szerdán futópróbán vett részt Pécs és Bükkösd között. Bízunk benne, hogy minden rendben volt a géppel, és hamarosan a közforgalomban és a retró eseményeken is találkozhatunk majd vele!





Nem a 001-es az első retró Bézé
2012 decemberére készült el Szolnokon a 343-as Bzmot, amely azóta is csupapiros gúnyájában rója a nógrádi vasútvonalakat, olykor pedig a retró eseményeken lép fel, mint kellemes kis kuriózum a nagyvasak között. Érdekesség, hogy a 343-as sosem viselte korábban ezt a festést, eredetileg a jármű mellékkocsiként érkezett Bzx 743-as pályaszámmal. 1996-97-ben összesen 24 mellékkocsit építettek át motorrá (ez lett a 300-as Bzmot sorozat), ennek az egyik tagja volt a 743-as Bzx. A mostani 001-es azonban már nem kapufa, valóban ez a motor volt az első Bézé a MÁV kötelékében.
A retró fílinghez a vastag sárga csíkkal ellátott motor- és mellékkocsik kevésbé passzolnak, az újhullámos kék színű egységekről nem is beszélve. A klasszik piros Bézékhez ma már csak az a néhány BDzx passzol, ami még megmaradt a MÁV-nál. Ezek a mellékkocsik is csupa pirosak, nincsen rajtuk semmilyen sárga sáv, citromsárga ajtó, kék oldallemez.


