Idén is visszaintegetett az NDK a kék Adriánál


Alighanem a Retró Istria expressz volt a legszebb vonat idén nyáron Magyarországon.

Ritkává váltak Magyarországon az olyan egységes szerelvények, mint amilyenekkel idén nyáron is célba vette az államvasút az Adria partvidékét: a kifejezetten múltidéző hangvételűként pozicionált Retró Istria expresszvonatok a 2025-ös nyári szezonban is népszerűek voltak a vasútfotósok körében – idehaza és határainkon túl is.

Balatonkenesénél halad Budapest felé a 29-es vonal villamosított szakaszán a 1247-es Istria (fotó: Vörös Attila)

Horvátország hagyományosan népszerű úticél a külföldi nyaralást tervező magyarok körében. Bár a legkedveltebb adriai üdülőövezetek autópályán is elérhetők, a nyári szezonális vonatok létjogosultsága is megmaradt a személyforgalom szempontjából nem kifejezetten erős horvát relációban. A MÁV az idei nyári menetrendi évadban is elindította bevált spliti éjszakai vonatait Adria fantázianévvel; ezek a vonatok a korábbi évek gyakorlatával összhangban már csak magyar kocsikkal közlekedtek. Úgy tűnik, a régióban működő partnervasutak már kevesebb fantáziát látnak ebben a relációban: a MÁV-on kívül idén egyedül a szlovák ZSSK célozta meg Splitet éjszakai vonattal – a Pozsonyból indított fürdősvonat Bécstől még autószállító kocsikat is továbbított.

A minőségiként marketingelt Adria kisebb testvére, a Retró Istria expressz vasútbarát szempontból több izgalommal kecsegtetett. Az idei évben fiumei és koperi kocsicsoportot is továbbító vonat sorsa korántsem egyszerű: habár őriszentpéteri határátmenetben közlekedő éjszakai fürdősvonat jó ideje létezik már, a járat a nyári vágányzárak, legújabban pedig a 20-as vonal Szentgál és Városlőd-Kislőd közötti szakaszának tartós kizárása miatt szinte évről évre eltérő útvonalon érte el a szlovén határt. Az idei szezonban a korábban már kipróbált észak-balatoni irány volt soron, ami az utazási élmény szempontjából sem elhanyagolható.

Ami az utazási élményt illeti, az Istriát a MÁV néhány éve kifejezetten „időutazós”, az 1980-as évek hangulatát megidéző vonatként pozicionálja – az NDK pedig valóban visszainteget a vonatban közlekedtetett, igényesebb piacokra ma már nehezen elpasszolható görlitzi és bautzeni kocsikból. A szerényebb szolgáltatási színvonalat ebben az esetben kifejezetten barátságos árképzéssel kompenzálta a vasúttársaság.

Augusztus 25-én hajnalra az előző esti Mikkelsen-szolgálatképtelenségek átírták a 29-es vonali fordákat: a 2143-as, retró fényű klasszik Csörgő keveredett az Istria dízeles etapjára. Láber Attila Balatonfüred előtt, a Tihanyi-félsziget előterében örökítette meg a vonatot

A vonat a magyarországi szakaszon hat kocsit továbbított. A koperi és a fiumei vonatrész útja Postojnában vált ketté, utóbbi ott kapta meg a varsói stokkot. Ennek a felállásnak hála a Budapestre tartó 1247-es vonatot itthon szép, egységes összeállításban lehetett fényképezni. A 29-es vonalon többnyire remot Csörgő került a vonat élére, Balatonfüredtől pedig rendszerint Szilit fogtak a kocsik elé.

A vonat a mind inkább elmotorvonatosodó Szlovéniában is népszerű volt a vasútfotósok körében. A szlovén vasút (SŽ) minden klasszikus villamosmozdony-típusa megfordult az Istria koperi stokkja élén idén nyáron: az olasz eredetű Mopedek mellett 363-as Brižiták is feltűntek – a csehszlovák T478.1-es mellett ez a másik mozdonysorozat, amit Brigitte Bardot, illetve a színésznő egyes ruhadarabjai után kereszteltek el a filmkedvelő vasutasok.

A Retró Istria expressz szeptember 1-jén közlekedett utoljára, a nyár végéhez és az alkalomhoz illő hűvös, borús időben. A spliti kapcsolat szeptember közepéig marad még – folytatás jövő nyáron.

Méltó szezonzárás: az 1001-es Szilivel, 9 kocsival robog Pettendnél az idei utolsó előtti belépő Istria expressz augusztus 31-én (fotó: Greczula Levente László)