Tolna, Baranya, a dízelgépek aranya


Gázolajszag Sellyétől Magyarbólyig és Sárbogárdtól Szekszárdig.

Az uuuuu hasábjain korábban már foglalkoztunk a baranyai dízelparadicsommal, most ismét témát kínáltak a Mecsek, valamint a Tolnai-dombság ölelésében húzodó dízeles vasútvonalak.  Néhány júniusi nap a 2008 körüli nyarakra emlékeztetett a dél-dunántúli térségben. Történt ugyanis, hogy a 329-es Szergej revízió miatt bevonult a dombóvári fűtőházba június 5-én, másik remot társa pedig a nagykanizsai Szergej-igényt kielégítendő a marcali tolatós élén dolgozott. 

Kellemes reggel Villánykövesdnél. A páratlan tájban kanyarog a 116-os Iván Magyarbóly felé a kora reggeli kilépő tehervonattal. A kilépő leggyakrabban a remot penzuma, ami most Dombóváron tartózkodott ciklusjavításon

Pécsen a két Szergejből mostanság jellemzően egy klasszik, ez akkor a 116-os volt, a 329-es helyére pedig az anyagolás miatt a 80-as vonalat is megjárt 235-ös Szergej került, aki június 4-én tért vissza Dombóvárra. Ezzel a lendülettel meg is találta a pécsi munka: rá a drávafoki tolatóst bízták, míg a 116-os a villányi vonal ki- és belépő tehervonatai élén bizonyíthatott. 

A magyarbólyi átmenet továbbra is élénk, nemcsak a Rail Cargo Hungaria, hanem több magánvasút is jelen van itt, ráadásul még ablakos vonatokkal is. Aznap a CRS magánvasút különvonata döcögött le Budapestről, amit Pécstől Pélmonostorig a PKP Cargo egyik Kocúrja húzott. De a pünkösdi hétvégén a ČD eszéki különvonata is ezen az útirányon közlekedett, Pécsig egy cseh Vectronnal, onnan pedig remot Csörgővel. 

De vissza a baranyai dízelparadicsomhoz. Rég volt arra példa, hogy egyetlen napon két klasszik Szergej is a térséget járta, mi több a 116-os Magyarbólyból még egyet fordult Horvátországba, hogy aztán az elsőként reggel belépett vonatával térjen vissza Pécsre. A kettő között pedig még Sellyén éppen el lehetett csípni a 235-öst is a tolatóssal. Az már csak hab volt a tortán, hogy aznap a nemrégiben Pécsen elkészült 001-es Bézé is a villányi vonalon dolgozott. 

A belépő tehervonat délután jutott fel Villányból: a képen Vokánynál halad Pécsbánya-rendező felé a 116-os Szergej húzta szerelvény

Egykor mindez nem lett volna komoly fegyvertény, ma már hatványozottan az. 2007-2008 nyarán (amire idősebb vasútfotósok csak legyintenének) még a bőség zavara adott fejtörést a páratlan témakínálattal. A klasszikus dízelek utolsó nagy mutatványait láthattuk abban az időszakban, egy átlagos dél-dunántúli fotótúrán egy napon két-három Szergej, Púpos, Kisdácsia és persze a csörgős ablakos vonatok is lencsevégre akadtak. 

Ma az izgalmat inkább a kutakodás és a jószerencse reménye adja. Június 6-án a 329-es remot el is készült és délelőtt visszatért Pécsre, helyet cserélve 235-ös társával, aki Dombóvárra tért vissza. Egy héttel később ennek a mozdonynak egy szekszárdi sódervonat adott munkát. A tolnai megyeszékhely betontermékeket előállító üzeme rendelt sódert, amit a Train Clinic magánvasút juttatott célba. Nekik viszont csak egy dízelgépük van, egy zöld Sulzer, ami jelenleg javításon van, így a feladat a 235-ös Szergejre hárult.

A 46-os vonal Sárbogárd–Szekszárd viszonylatában kevés tehervonat jár, amelyek élén leginkább Kocúrok és Sulzerek dolgoznak, így üdítő volt a Kolomna-motor dübörgése a tolnai tájban. 

Kirakodás utáni hazatérés. A Szergej megvárta amíg a rakodók végeznek, hogy az üres vonattal visszatérjen Sárbogárdra. A képen Nagydorogot hagyja el a vonat Sárbogárd felé