Vaskeréken gördülő reklámok, avagy magyar werbelok-történelem az uuuuu-n!
Hosszú idő után új werbeloknak örülhetnek a magyar vasútbarátok: a kéktúrázás napjára készülve október 7-én kedden, Kőszegen leplezték le a hazánk legszebb tájait bejáró Országos Kéktúra előtt tisztelgő legújabb magyar matricás mozdonyt a GYSEV 470 503-as pályaszámú EuroSprintere személyében. A Kéktúra-mozdony a 41. magyar werbelok, maga az 503-as pedig harmadjára ölt különleges mezt. A mozdonyavatás jó alkalom arra, hogy kicsit áttekintsük a magyar werbelokok történetét. Képes, hangos múltidézés következik!
Az első werbelokot, tehát olyan mozdonyt, ami a teljes karosszériát lefedő tematikus fóliát vagy festést viselt, a DB-nek köszönhetjük: a németek még 1996-ban matricázták fel az egyik 120-as sorozatú mozdonyukat a Märklin megrendelésére. A jégcsapos-mikulásos, ízig-vérig ‘90-es éveket idéző megjelenésű gép hamar divatot teremtett: rövidesen a teljes német nyelvterületen terjedni kezdtek a külső megbízók megbízásához vagy egy-egy évfordulóhoz, jeles eseményhez kötődve feldíszített mozdonyok. Ez jórészt annak köszönhető, hogy az évtized vége felé Németországban és Ausztriában is egyre több olyan mozdonytípus (BR 101, 1×16 stb.) jelent meg, amelyek karosszériáján a nagy, egybefüggő felületek miatt viszonylag könnyen és értelmesen el lehetett helyezni a különleges mintákat tartalmazó fóliákat vagy festésmintákat.
A honi vasútbarátok sokáig csak külföldön – praktikusan: Bécsben – találkozhattak werbelokokkal, hiszen a MÁV és a GYSEV mozdonyparkja a 10+5 darab EuroSprinter kivételével a fent részletezett okokból egyáltalán nem is volt alkalmas különleges minták megjelenítésére, az ÖBB matricás mozdonyai pedig nem jártak be hazánkba. Ebben csak a 2008-as osztrák–svájci rendezésű labdarúgó Európa-bajnokságra való felkészülés időszaka hozott változást, mert ekkor az osztrák vasút minden résztvevő ország tiszteletére felmatricázott egy-egy EuroSprintert, a focis gépek közül néhány pedig a hazai sínekre is eljutott. Az Eb-mozdonyok egyébként akkora sikert arattak, hogy négy évvel később, a lengyel–ukrán rendezésű tornára készülve a lengyel PKP egy az egyben lemásolta az ötletet.
Magyar werbelokok – 470-es sorozat
Tematika | Pályaszám | Mettől meddig | Kinézet |
---|---|---|---|
Joseph Haydn | 470 504 | 2009 – 2012 | ![]() |
Liszt Ferenc | 470 503 | 2010 – 2013 | ![]() |
Széchenyi István | 470 505 | 2010 – 2014 | ![]() |
Erzsébet királyné (Sissi) | 470 501 | 2011 – napjaink | ![]() |
Aranycsapat | 470 010 | 2011 – napjaink | ![]() |
140 éves a GYSEV | 470 504 | 2012 – 2022 | ![]() |
Wagner | 470 503 | 2013 – 2025 | ![]() |
FTC reklámmozdony | 470 005 | 2014 – 2015 | ![]() |
Páneurópai piknik | 470 505 | 2014 – 2021 | ![]() |
Budapesti Opera | 470 004 | 2015 – 2016 | ![]() |
1956 | 470 001 | 2016 – napjaink | ![]() |
Német-magyar barátság éve (2015) | 470 003 | 2016 – napjaink | ![]() |
FINA Úszó Világbajnokság | 470 002 | 2017 – 2021 | ![]() |
650 éves a Pécsi Tudományegyetem | 470 004 | 2017 – napjaink | ![]() |
150 éves a magyar vasút | 470 006 | 2018 – 2019 | ![]() |
250 éves a Semmelweis Egyetem | 470 006 | 2019 – napjaink | ![]() |
52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus | 470 007 | 2019 – napjaink | ![]() |
Intermodális fuvarozás | 470 002 | 2021 – 2023 | ![]() |
Civitas Fidelissima | 470 505 | 2021 – napjaink | ![]() |
Fenntarthatósági Expo és Világtalálkozó | 470 005 | 2021 – napjaink | ![]() |
150 éves a GYSEV | 470 504 | 2022 – napjaink | ![]() |
75 éves a Gyermekvasút | 470 002 | 2023 – napjaink | ![]() |
Kéktúra | 470 503 | 2025 – napjaink | ![]() |
Haydn, Széchenyi, Liszt – a kezdetek
Az első magyar werbelokot 2009-ben mutatták be a GYSEV 1047 504-es pályaszámú EuroSprintere képében. A mozdonyt Joseph Haydn halálának kétszázadik évfordulója alkalmából látták el különleges matricázással. A grafikát a műfaj doyenne-je, az osztrák Gudrun Geiblinger készítette, aki akkor már több, nagy sikerű werbelokot is jegyzett. Az 504-es aránylag rövid ideig, 2010 őszéig viselte a barokkos mintákat és a zeneszerző osztrák–magyar kötődésére utaló tartalmi elemeket felvonultató fóliázást.
Néhány hónappal a Haydn-mozdony leleplezését követően újabb werbelokot avatott a GySEV: a 2010-es Széchenyi-emlékév kapcsán a legnagyobb magyar előtt tisztelgő matricázással látták el a cég 1047 505-ös pályaszámú mozdonyát. A mozdony avatását követően eljutott a történelmi Magyarország határára, a gyimesbükki 30-as őrházhoz is – az útról pedig azóta is legendákat zengenek, hiszen a mozdonynak a pünkösdi zarándokvonat élére aggatott 40-es sorozatú villanygép meghibásodása miatt be be kellett segítenie a vonattovábbításba is a Gyimesekben, pedig a román hatóság ezt kifejezetten megtiltotta. A Széchenyi-mozdony ettől függetlenül, a látványos grafika és a felemelő „Merjünk nagyok lenni!”-üzenet miatt is hamar népszerű lett.



2010-ben egy másik werbelok is elkészült Sopronban. A magyar és osztrák kötődésű zeneszerzők tematikájánál maradva Liszt Ferenc tiszteletére matricázták fel a GYSEV 1047 503-as EuroSprinterét. A fiatal és az idős Liszt arcképével díszített mozdonyt különleges extrával ruházták fel: a gép aljára hangszórókat szereltek, amik a villamos kürtkapcsoló működtetésére Liszt II. magyar rapszódiáját játszották le.
Jön a MÁV…
A nagyobbik államvasút némi spéttel, 2011-ben ugrott csak fel a „werbelok-vonatra”. Az újonnan beszerzett Bombardier Traxx villamosmozdonyok első példánya, a 480 001-es gép próbafutásait követően egy Kandó Kálmán életműve előtt tisztelgő grafikát kapott az oldalára. A vasútvillamosítás úttörője halálának nyolcvanadik évfordulójának tiszteletére készült matricázás jóval visszafogottabb, mint a GYSEV korábban bemutatott mozdonyainak mintái, viszont a mai napig is a 001-es oldalát díszíti – vagyis a Kandó-Traxx képében a korelnök magyar werbelokot tisztelhetjük. (Megemlítendő, hogy ebben az időben a 002-es Traxx is viselt egy kisebb, „Power of Traxx” feliratú matricát az oldalán, de ez hamar lekerült róla – talán nem függetlenül a Trakció és a Bombardier hamar elmérgesedett viszonyától.)
2011-ben még két új werbeloknak örülhettek a magyar vasútbarátok: novemberben hullott le a lepel az Aranycsapat és a főként hazánkban világhírű 1953-as londoni 6:3 előtt tisztelgő 470 010-est, néhány héttel később pedig Gödöllőn mutatták be az Erzsébet királyné 175. születésnapja alkalmából feldíszített 470 501-est, azaz a Sisi-mozdonyt. A bemutatókon illusztris vendégekből sem volt hiány: a 010-es leleplezése Buzánszky Jenő és Grosics Gyula, az 501-esé Habsburg György jelenlétében történt. A mozdonyok napjainkban is viselik még matricáikat. Említésre méltó, hogy a Sisi-mozdonynak készült egy párja is: a 182 523-as pályaszámú mozdonyt Ferenc József halálának századik évfordulója alkalmából látták el az 501-eshez nagyon hasonló matricával, amit 2021-ig viselt a gép.



2012-ben a 470 504 öltötte magára a GYSEV alapításának 140. évfordulójára készült matricát, aminek a központi eleme a gőzmozdonyos kezdetektől a motorvonatos jövőig tartó kontinuitás volt. Ebben az évben több werbelokot nem avattak Magyarországon, egy évvel később viszont hármat is: a hagyományosan „werbelokos” eseménynek mondható csíksomlyói zarándokvonatozás előtt leplezték le a Hunyadi Mátyás trónra lépésének 555. évfordulójára feldíszített 005-ös Traxx-ot. A grafika megtervezésére pályázatot írtak ki, a győztes, arany-fekete színvilágú munkát pedig a végleges matricázás előtt módosítani kellett, mert a kiírók attól tartottak, hogy a rajzon megjelenő országhatár-szakasz esetleg sértheti szomszédaink érzékenységét. A napjainkban alkatrészhiány miatt tartósan betegeskedő 005-ös ennek ellenére nagyon népszerű lett – a Traxx-ok romániai kijárásának idején még egy emlékezetes utolsó szolgálaton is részt vett.
2013-ban mutatták be a köztudatban leginkább sajnos az óvodában tanított versikéiről megragadt költőóriás, Weöres Sándor születésének századik évfordulójára feldíszített 022-es Traxx-ot is, nem sokkal később pedig a leromlott állapotú Liszt-matricáitól megszabadított 470 503-as is bemutatkozott Richard Wagner-mozdonyként. A mozdonyra erősített hangszórók ekkoriban az egyik legismertebb Wagner-szerzeményt, A valkűrök lovaglását játszották.




… és jön a politika
2014-ben mutatták be a viszonylag rövid életű Gábor Áron-mozdonyt (480 004), néhány hónappal később pedig a 470 005 öltötte magára a Ferencváros női kézilabdacsapatát népszerűsítő fóliát, ami szintén nem sokáig díszelgett a gépen. A mozdonyválasztásnak ad némi mellékízt, hogy a csapatot ekkoriban a Rail Cargo Hungaria szponzorálta, ami szintén megjelent az államvasúti mozdonyon. Szintén ebben az évben köszönt el a vasútbarátoktól Széchenyi, akit a 470 505 oldalán a páneurópai piknik előtt tisztelgő, az elődhöz képest mindenképpen felejthetőbb grafika váltott. Ennek a mozdonynak is volt „ikertestvére” a 182 509 képében.
A következő esztendőben szintén három werbelokkal színesedett a magyar vasút: a 480 007-es Traxx II. Rákóczi Ferencre emlékező matricákat kapott, míg a 470 004 a budapesti Operaház reklámját viselte egy darabig. Szintén 2015-ben leplezték le a magyar–német barátság évének alkalmából feldíszített 470 003-ast, ami az akkor főleg Németországban közlekedő 182 521-essel osztozott a fekete-vörös-arany és piros-fehér-zöld háttér előtt mosolygó arcokat ábrázoló grafikán. A német rokon már 2017-ben levedlette a matricáit, a magyar mozdony viszont még tartja magát – igaz, az elmúlt tíz évben nem csak a fólia, hanem a magyar–német barátság is megkopott kissé, nem utolsó sorban az abban az évben kirobbant migrációs válságnak köszönhetően.






Bár az uuuuu-n nem kenyerünk a politizálás, nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy az évtized második felétől szaporodni kezdtek azok a werbelok-grafikák, amik kifejezetten valamilyen aktuálpolitikai jelentőséggel bíró témában készültek. 2016-ban öt új werbeloknak is örülhettek a magyar vasútbarátok. Ekkor mutatták be az 1956-os forradalomra és szabadságharcra emlékező 470 001-es látványos új ruháját, de ekkor készült el a magyar vasút 170. születésnapját köszöntő 004-es Traxx – a 470 504 akkori mezének mintájából erőteljesen merítő – matricázása, valamint a Szent Mártonra emlékező 006-os, a „gyerekrajzos” 012-es és a Magyar Máltai Szeretetszolgálatot népszerűsító 013-as gép fóliázása is.
2017-ben újabb három magyar werbelok mutatkozott be. A vizes vb-t népszerűsítő 470 002 oldalára Bol-dog, a horrorpuli helyett végül Water Lily és Water Willy, a rendezvény új kabalafigurái kerültek, de ugyanebben az évben debütált a Pécsi Tudományegyetem alapításának Bëlga-számban is megénekelt 650. évfordulója előtt tisztelgő 470 004 is. Ebben az évben leplezték le a Szent István tiszteletére felmatricázott 480 003-as Traxx-ot is.








A következő évben aztán csupa rövid szavatossági idejű matricás gép jelent meg a síneken: a 002-es és a 009-es Traxx a kormány „Családok éve” kampányához kapcsolódó matricákat kapott, a 470 006 pedig a MÁV fennállásának 150. évfordulója alkalmából öltött magára egy különleges fóliát, amin a „vonat” szó szerepelt mindenféle nyelveken. Ezek a werbelokok aztán szinte rekordgyorsasággal tűntek el, a két Traxx a rákövetkező évben a Budapesten rendezett Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszust (480 002), illetve a kisiskolásoknak szánt Kajla-útlevelet (480 009) népszerűsítő matricákat öltött magára, a 470 006 pedig a Semmelweis Egyetem alapításának 250. évfordulóját köszöntő matricázást kapott. A vallási rendezvényt hirdető matricázást a 470 007-es EuroSprinter is megkapta.
Magyar werbelokok – 480-as sorozat
Tematika | Pályaszám | Mettől meddig | Kinézet |
---|---|---|---|
Kandó Kálmán | 480 001 | 2011 – napjaink | ![]() |
Mátyás Király | 480 005 | 2013 – napjaink | ![]() |
Weöres Sándor | 480 022 | 2013 – napjaink | ![]() |
Gábor Áron | 480 004 | 2014 – 2016 | ![]() |
II. Rákóczi Ferenc | 480 007 | 2015 – napjaink | ![]() |
170 éves a magyar vasút | 480 004 | 2016 – napjaink | ![]() |
Szent Márton | 480 006 | 2016 – napjaink | ![]() |
„Ha nagy leszek, vasutas leszek” | 480 012 | 2016 – napjaink | ![]() |
Magyar Máltai Szeretetszolgálat | 480 013 | 2016 – napjaink | ![]() |
Szent István | 480 003 | 2017 – napjaink | ![]() |
Családok éve | 480 002 | 2018 – 2019 | ![]() |
Családok éve | 480 009 | 2018 – 2019 | ![]() |
52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus | 480 002 | 2019 – 2022 | ![]() |
Kajla-útlevél | 480 009 | 2019 – napjaink | ![]() |
Toldi | 480 008 | 2021 – napjaink | ![]() |
„Zöld úton járunk” | 480 010 | 2021 – napjaink | ![]() |
Fenntarthatósági Expo és Világtalálkozó | 480 011 | 2021 – napjaink | ![]() |
Fenntarthatósági Expo és Világtalálkozó | 480 014 | 2021 – napjaink | ![]() |
Tamási Áron | 480 002 | 2022 – napjaink | ![]() |
A 2020-as krízisévben – 2009 óta először – nem készült új werbelok egyik vasúttársaságnál sem, hacsak a 013-as Gigant Dombóvár városi rangra emelkedésének ötvenedik évfordulójára emlékező matricázását nem tekintjük „werbelokosításnak”. 2021-ben aztán újra fellendült a matricaipar: a 470 002-es a vasút európai éve kapcsán az intermodális áruszállítást népszerűsítő fóliázást kapott – főszponzorként itt az akkoriban induló fényeslitkei terminált működtető East West Gate jelent meg –, a 470 005, a 480 011 és a 480 014 pedig a Planet Budapest fenntarthatósági konferenciát hirdető matricázást öltött magára. A 008-as Traxx a Toldi-rajzfilmsorozatot kezdte hirdetni, a 010-es pedig a MÁV-csoport „Zöld úton járunk”-kampányának lett a reklámarca. A zöld úton járásra – jelentsen ez bármit is – utaló faleveles matricák utóbb a FLIRT és KISS motorvonatokon is megjelentek, a 061-es FLIRT pedig a karosszériát teljesen lefedő zöld matricázást kapott a vasút európai évét hirdetendő. A GYSEV ugyanebben az évben a soproni népszavazásnak emléket állító „Civitas Fidelissima”-fóliával látta el a 470 505-öst.










Kifullad a werbelok-mánia
2022-től érzékelhetően alábbhagyott a matricás mozdonyok iránti lelkesedés. A GYSEV ebben az évben frissített egyet az 470 504 dizájnján a vállalat 150. születésnapja alkalmából, amit egy jubileumi dallal is emlékezetessé tettek. A 480 002-es Traxx levedlette a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszust reklámozó matricáit, ezek helyett a Tamási Áron születésének 125. évfordulójára meghirdetett emlékévet köszöntő mezt kapott.
2023-ban mindössze egy werbelokot avattak Magyarországon: a 470 002 a Gyermekvasút Széchenyi-hegy és Virágvölgy (akkoriban: Előre) állomások közötti szakaszának 75. születésnapjára emlékező fóliázással csinosodott. Azóta sem a MÁV, sem a GYSEV nem rukkolt elő újabb reklámhordozó mozdonnyal.



Az elmúlt tizenöt esztendőben mozdonyfronton tehát mindenképpen sokat színesedett a magyar vasút. A MÁV EuroSprinterei közül jelenleg egyedül a 470 008 és a 470 009 nem visel semmilyen különleges matricát, a GYSEV-nél pedig hagyományosan a 470 502 képviseli a 2000-es évek elején bemutatott arculatot. Ez részben egy korábbi balesetre vezethető vissza, ami után a mozdony sokáig horpadt karosszériával közlekedett. A Traxxok közül a 480 015-021 és 023, 024, 025 pályaszámú mozdonyok „csupaszok”. A sorolt 10 járműből 4 tartósan áll.
A werbelokok újdonságértéke sokat csökkent a Haydn-mozdony bemutatása óta, ami miatt napjainkban már kevesebb figyelem övezi őket, mint korábban. Számos mozdonyon romlott le látványosan a fóliázás állapota a kor, az időjárási viszontagságok, vagy éppen az UV-sugárzás miatt. A karosszériára ráégett fóliák a mozdonyok eredeti fényezését is károsíthatják, ami megnövelheti a matricázás eltávolításának egyébként sem alacsony költségeit. Ettől függetlenül a werbelokozás szép és kétségtelenül népszerű hagyomány, ami a Kéktúra-mozdony felavatásával tovább folytatódik.