Nagyszabású rendezvényekkel köszöntötték a hatvanéves Szergejeket a mizsei oldalban és a Füstiben.
Bízunk benne, hogy az uuuuu rendszeres olvasói sem unják, hogy a hatvanadik Szergej-évforduló alkalmából többedjére foglalkozunk a luganszki óriások tötrénetével. Régóta kijárt már a legendássá nemesült Szergejeknek és rajongóiknak egy olyan nagyszabású és magas színvonalú program, mint amilyet szeptember utolsó hétvégéjére az államvasút, a MÁV Rail Tours és nem utolsósorban a Magyar Vasúttörténeti Park megszervezett.







Végre sikerült úgy megünnepelni e méltán legendás sorozatnak az évfordulóját, amilyenre idehaza sokunk emlékezetében még nem volt példa. Akárhogyan nézzük, beigazolódott, hogy hiába a típus Nohabok mögötti örök másodhegedűs-szerepe, a Szergejek is széles rajongótáborral büszkélkedhetnek, ami a lajosmizsei vonal fotóhelyei mellett a Vasúttörténeti Parkot is meg tudta tölteni.
Szergej 60 – résztvevő mozdonyok
Pályaszám | Honállomás | Több info |
---|---|---|
M62 001 | – | – |
M62 109 | Szeged | – |
M62 116 | Dombóvár | – |
M62 127 | Záhony | – |
M62 187 | Záhony | – |
M62 194 | Szeged | – |
M62 265 | Székesfehérvár | Link |
M62 329 | Dombóvár | – |
T679.1168 | Ruttka | Link |
T679.1529 | Česká Třebová / Lužna u Rakovníka | – |
T679.1578 | Kladno | Link |
T679.1600 | Lužna u Rakovníka | Link |
2M62-0718A (629 002, EWG) | Záhony | – |
2M62Y-0087A | – | – |
M62 069 (V-Híd) | – | – |







Nem kevesen voltak a Parkban azok közül, akik a szolgálati idejük nagy részét ezeken a mozdonyokon töltötték mozdonyvezetőként vagy szerelőként, ahogyan azok sem maradtak el, akik a gépek üzemének alkonyán gyerekként az M62-esek mással össze nem téveszthető dízelfüstjének, jellegzetesen duruzsuló, majd dübörgő hangjának, finom megindulásának és megkapó robusztusságának köszönhetően köteleződtek el egy életre a vasút mellett.

A 001-es gép formájában hatvan éve kezdődött Szergej-történet mintha kézzel foghatóvá vált volna egy napra. Aligha gondolhatták az államvasút akkori vezetői, hogy 2025-ben nem csak azt mondhatjuk majd el, hogy nálunk állt forgalomba az első normálnyomtávú Szergej, hanem azt is, hogy egyes hagyományos példányok mutatóban még mindig vitézkednek a magyar vaspályákon.







Átmeneti időket élünk: miközben magánvasutaknál egyre több idegen Szergej áll forgalomba, az államvasút hagyományos M62-eseinek szerepe csökkenőben van. A vendég csehek és szlovákok számára a szergejezés már színtiszta vasúttörténelem, holott náluk a flotta majdnem 600 mozdonyt számlált. A 001-es gyári állapotokat megidéző sötétbordó színezése és hangtompítótól megszabadított kiviteléből fakadó hanghatása számunkra is ezt a jövőt rajzolta ki. Klasszik Kolomnákra lassan csak retró eseményeken „vadászhatunk”, mégis, a mozdony felújításával kaptunk egy esélyt, hogy legalább ezeken az alkalmakon megtapasztalhassuk a régi vasút ízeit. A lecke adott; a szomszédolás arra sem volt utolsó alkalom, hogy megtekinthessük, a csehek milyen színvonalon gondolkodnak a retró vonatozás terén és ez milyen módon mutatkozik meg a mozdonyaik megjelenésében: fényesen csillogó külcsín, makulátlan gépterek, szépen helyreállított vezetőállások fogadták a látogatókat a vendégmozdonyokon.

Nagy kalapemelés illet minden lelkes vasúti dolgozót, szervezőt és közreműködőt, akik tető alá hozták ezt az eseménysorozatot. A hétvége során a mozdonyok köré gyűlt jótékony szeretet arról tanúskodott, hogy az elmúlt hat évtized Szergej-történelme még jócskán tovább fog íródni.








