Izgalmas hazai túrán vett részt egy osztrák vasútbarát-csapat. A többnapos rendezvénysorozat során csütörtökön Lajosmizsére látogattak el a HÉV 517-es Bobójával és két klasszikus Bhv-kocsival.
A május elején Magyarországra látogató vasútbarátok hétfőn már mentek egy derék kört: Óbudáról Angyalföldön és Rákosszentmihályon át Gödöllőre utaztak egy vegyesvonattal, amelyben három nosztalgikus teherkocsi mellett egy személykocsi kapott helyet. Gödöllőről Budapestre már a HÉV vonalán döcögtek végig, ahol a kavicsbányai vonalon is végigmentek. A menetet Gödöllőre az 517-es Bobó, Gödöllőtől Budapestre a 733-as gép továbbította. Ugyanez a szerelvény később Ráckevét is megjárta, szóval tartalmas volt a HÉV-es vasútbuzulás. Talán a turné legizgalmasabb napja csütörtökön jött el, amikor az osztrákok a 142-es vonalra kirándultak.

A csapat csütörtökön újra útra kelt. Különvonatuk reggel startolt a Nyugati pályaudvarról Lajosmizsére, ahonnan 4 órányi tartózkodás után délután indult vissza ugyanazon az útvonalon, az elővárosi vicinális 142-es sz. vasútvonalon. A különmenet két klasszik Bhv-kocsiból állt, a vonóerőt ismét a piros 517-es Bobó adta. Cikkünk a galéria után folytatódik!






















A lajosmizsei vasútvonal fejlődése igen lassú ütemben zajlik. Az infrához érdemben utoljára 2012-ben nyúltak, ekkor felújították Gyál és Inárcs-Kakucs állomást, aminek köszönhetően órás ütemben tudnak járni a személyvonatok, és csökkent a vonal zavarérzékenysége is. A kapacitásnövelés azt az eredményt is meghozta, hogy a személyvonatok mellé extra vonat is befér – 2012 előtt Gyál és Táborfalva között gyakorlatilag csak este tudott leközlekedni az az évi egy-két tehervonat.




A járműfelhozatal sem fejlődött az elmúlt 20 évben (sőt…), ugyanúgy Uzsgyi motorvonatokkal és csörgős ingákkal utazhatunk. Az elővárosi Flirt és Kiss szerelvények forgalomba állásával az ingavonatokban a klasszik Bhv-kat egyre inkább posta Bhv-ra cserélték, a romantikus retró kényelmet ma már csak a 100-as BDt vezérlőkocsik képviselik. A kétezres évek színvonalától ez a bobós különvonat alig néhány évtizeddel nyúlik csak korábbra, retró és retróbb vonatok járták csütörtökön a lajosi vonalat.


A fővárosi HÉV a klasszik Bobók nagy megmentője. A saját, eredeti zöld mozdonyok mellé 2019 decemberében további hat, korábban startos mozdony (448 517; 112; 215; 503; 505; 056) érkezett a flottába. A többnyire romhalmaz állapotú gépek közül kitűnt az 517-es pályaszámú Bogrács, amit szegeden nem állítottak le, ha nagyon ritkán is, de itt-ott bevetették a 2010-es években is. Volt szegedi nagyállomási beugrós tartalék, de a helyi tolatós tehervonatok továbbításában is részt vett. Eljutott Lakitelekre, Lajosmizsére, Helvéciára, Táborfalvára és még Bajára is. 2014-ben Baján többször is bérmunkában láthattuk az 517-est, amikor a géphiánnyal küszködő Floyd heti tartályvonatának a beállítását végezte a W. W. Impex iparvágányra.





Az 517-est a rákövetkező években kipofozták Cinkotán, majd forgalomba is állt a különböző átállító-, anyagolóvonatok élén Budapest környékén. A HÉV-Bobók egyik legizgalmasabb megjelenése a balatoni retró hétvégékhez köthető. 2024 júliusában pont az 517-es és a 733-as gép párosa dobta fel a Szergejektől és Nohaboktól hangos programot.

