Felszámolják a Dunakeszi Járműjavítót és a Ganz-Mavagot


Ismét nem túl biztató fejlemények érkeztek a privatizált vasúti járműgyártó- és karbantartó cégcsoport háza tájáról – veszélybe kerülhet a MÁV vasúti kocsijainak ütemezett javítása.

Csütörtökön elrendelte a Fővárosi Törvényszék a Ganz-Mavag International Kft. (GMVI), Ganz-MaVag Invest Zrt. és a Magyar Vagon Dunakeszi Kft. felszámolását – derül ki az Opten nyilvános cégadatbázisából és a Szabad Európa beszámolójából. A döntés a magyar vasúti járműgyártás- és karbantartás egyik legfontosabb szereplőjét érinti, amely jelenleg mintegy 670 embert foglalkoztat Dunakeszin.

A két vállalat csődje súlyosan érintheti a MÁV Személyszállítási Zrt. működését is, mivel a Dunakeszi Járműjavító eddig kulcsszerepet játszott a vasúttársaság kocsijainak karbantartásában. A cég felszámolásával a teljes fővizsgáztatási feladat gyakorlatilag a – szintén a GMVI cégcsoporthoz köthető – szolnoki járműjavítóra hárulna, ahol információink szerint már most is a kapacitásaik határán dolgoznak.

A GMVI és a Dunakeszi Járműjavító helyzetét súlyosbította az egyiptomi vasúti kocsiüzlet bedőlése: az orosz partner, a Transzmashholding az ukrajnai háború miatt kiszállt a projektből, így a gyártás jelentős veszteséggel folyt. A kormány korábban jelezte, hogy megmentené a gyárat, de a 40 milliárd forintos konszolidációhoz szükséges forrásokat eddig nem biztosította.

A Szabad Európa forrása szerint a vállalatok esetében már csak egy újraállamosítás jelenthet kiutat, ugyanakkor kérdéses, hogy a kormány hajlandó lesz-e ekkora összeget áldozni a megmentésükre. Ahogy arról korábban beszámoltunk, a GMVI szeptember 30-án jelezte partnerei felé fizetésképtelenségét.