Fizetésképtelenné vált a Ganz-MaVag International Kft., így veszélybe kerülhet a MÁV vasúti kocsijainak ütemterv szerinti javítása.
A korábban Transmashholding Hungary Kft. néven működő vállalat levélben értesítette szerződéses partnereit fizetésképtelenségéről – írta a Szabad Európa. A szeptember 30-án kiküldött levél szerint a cég egyelőre nem tudja rendezni a cégcsoporthoz tartozó Magyar Vagon Dunakeszi Kft.-vel (a korábbi Dunakeszi Járműjavítóval) szemben fennálló tartozásait sem.
A GMVI már évek óta veszteségesen működött, a dunakeszi üzem mérlege pedig tavaly fordult negatívba. 2018-ban a Magyar Vagon és az akkor érdekeltségébe tartozó járműjavító 1350 darab, Egyiptomba szállítandó vasúti kocsi gyártására szerződött az orosz Transmashholdinggal közösen. A kezdetben ígéretesnek tűnő exportprogram azonban 2022-ben gyakorlatilag kisiklott, miután az ukrajnai háború kitörését követően Oroszország kiszállt az üzletből.

A bebukott egyiptomi üzlet mellett a MÁV Személyszállítási Zrt. személykocsijainak javítási és felújítási munkái is döntően Dunakeszin készülnek – az országban rajtuk kívül már csak a szintén a GMVI érdekeltségébe tartozó szolnoki üzemben javítanak és újítanak fel vasúti személykocsikat a MÁV számára. A Lázár János által tett tíz vállalás egyike – a 2025 végéig megígért legalább 100 vasúti kocsi felújítása – így különösen kínos kérdéssé vált. Talán nem véletlen, hogy Hegyi Zsolt legutóbbi bejelentkezésében az elmúlt év fejlesztései között nem tért ki arra, hogyan áll, illetve merre halad a felújítási program. Amennyiben azonban nem sikerül rendezni a járműjavító helyzetét, az a jelenleg még üzemképes, de hamarosan lejáró fővizsgájú vasúti személykocsi-állomány sorsát is negatívan befolyásolhatja.
A Ganz-MaVag International Kft. és a Magyar Vagon Dunakeszi Kft. ügyét már korábban is nemzetgazdasági érdekként kezelte a kormány, a Szabad Európa szerint a GMVI reorganizációs tervét november 5-ig kell elkészíteni.