Az egy hete tartó 75-ös vonali vágányzár legnagyobb munkáit Magyarkút környékén végzik majd el. Az anyagvonatokat Bobókkal mozgatják a hangulatos őszi erdőben.
Bár a Vác–Drégelypalánk–Balassagyarmat (75-ös számú) vasútvonalhoz szinte minden évben hozzányúlnak, ezek a beavatkozások az állagmegóvásra sem elegek, a vasútvonal állapota folyamatosan romlik. A szórványos kőszórás, aljcsere, esetleg egy-egy útátjáró átépítése nem számolható el fejlesztésnek, ez a szükséges minimális fenntartás szintjét sem éri el. Márpedig a 75-ös egy igen forgalmas vasútvonal, pláne a vicinális-jellegéhez mérten: egyrészt jelentős hivatásforgalmat is kiszolgál, másrészt a szünidei kirándulószezonban népszerűek a Börzsöny aljánál tekergő vonatok.

Bár a MÁV sajtóanyagaiban hurráoptimista hangulat uralkodik, lásd például a „A hátrányból előnyt kovácsolunk a 75-ös számú, Vác–Balassagyarmat vasútvonalon…” kezdetű eposzt, azért az eddigi pályafenntartási erőfeszítésekből tisztán látszik, hogy ha nem muszáj, nem költenek nagyobbat a vasútvonalakra, amelyek közül még a fővonalakra sem jut elég forrás. A 75-ös vonal „szerencséje”, hogy szeptember 12-én Magyarkút megállóhelyen kisiklott az érkező személyvonat, aminek az első Bz-egysége meg is indult a Morgó-patak kiszáradt árka felé. Bármilyen vasúti fennforgás manapság politikai tőke kovácsolására alkalmas esemény, így a magyarkúti mentést élénk médiafigyelem övezte olyan humorbonbonokkal, hogy a mentést végző vasúti daru ki sem siklott, csak „rövid időre elemlelkedett a síntől” az egyik tengelye.

Ebben a helyzetben az állam nem tehette meg, hogy elsunnyogja a pálya helyreállítását (v.ö. a 20-as vonallal, ahol nem történt látványos baleset…). Pláne a szintén aktuális 106-os vonali kivégzéssel egyidőben, ahol a kínai akkugyár és a reptér bővítése miatt vágták el a nagykereki vicit, amelynek az újjáéledésére csak izzadságszagú, nagysebességű lázálmokat sikerült beígérni majd egyszer határidővel. Bár másfél hónapig egy kapavágás nem történt Magyarkút környékén, október végén kétszer is arra járt az FMK 004-es felépítmény-mérőkocsi, majd közzé is tették az újabb vágányzári hirdetményeket.

Jelen állás szerint október 31. és december 31. között teljes kizárásos vágányzár van érvényben, amelynek keretében Magyarkút környékén 7 km pályát teljesen felújítanak, míg a vonal többi részén szórványos beavatkozásokat végeznek a mérések eredményeinek kiértékelését követően. Az anyagok depózását a vágányzár első napján máris megkezdte a vasúttársaság: a Kárpát Vasút szállított napokon át a többezer használt betonaljat a Szokolya és Vác közti vonalszakaszra. Bár a betonaljak használtak – az 1-es és a 80a fővonal felújításából származnak, a 75-ös vonali alacsony terhelésnek (kis tömegű Bz-motorvonatok járnak tervezett maximális 60 km/h-s sebességgel) még hosszú évekig ellenállnak. A betonaljak lepakolását a hosszúsínek szállítása követi, és ha hihetünk a MÁV-nak, akkor a „pincétől a padlásig” tartó átépítést nagygépes vágányszabályozással koronázzák majd meg. További részletek a vasúttársaság honlapján.
Galériánkban a két kárpátos Bobó, a 052-es és a 315-ös gép munkálkodását nézhetitek meg. A vonal lejtviszonyai és a vonat terhelése miatt volt szükség a két mozdonyra, amelyek tolt menetben indultak el Vácról a lerakodás helyszínére, Szokolya és Magyarkút közé.









